Poskytování informací na UHK

Poskytování informací o Univerzitě Hradec Králové (dále jen „UHK“) se řídí zákonem č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím (dále jen „zákon“). Podle ustanovení § 5 odst. 1 zákona zveřejňuje UHK za účelem informování veřejnosti tyto informace: 

Kontaktní údaje
Univerzita Hradec Králové
Rokitanského 62
500 03 Hradec Králové
Česká republika
telefon: +420 493 331 111 (spojovatelka)
IČO: 62690094, DIČ: CZ62690094
ID schránky: k3xj9dz
Podrobnější údaje jsou zveřejněny zde.

Důvod a způsob založení UHK

Univerzita Hradec Králové je univerzitní veřejnou vysokou školou podle zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách) v platném znění uskutečňující všechny typy studijních programů a v souvislosti s tím vědeckou a výzkumnou, vývojovou, uměleckou nebo další tvůrčí činnost.

Ve své činnosti navazuje na své právní předchůdce.  V roce 1959 byl vládním nařízením č. 57/1959 Sb., o pedagogických institutech zřízen Pedagogický institut v Hradci Králové jako vysoká škola. V roce 1964 vznikla sloučením pedagogických institutů v Hradci Králové a Pardubicích samostatná Pedagogická fakulta v Hradci Králové, která byla na základě zákona České národní rady č. 375/1992 Sb., přejmenována na Vysokou školu pedagogickou v Hradci Králové. Současný název získala UHK v roce 2000 na základě zákona č. 210/2000 Sb.

Organizační struktura UHK

Organizační uspořádání UHK je zveřejněno zde

Místo a způsob, jak získat příslušné informace

Žádost o poskytnutí informace se podává ústně nebo písemně, a to i prostřednictvím sítě nebo služby elektronických komunikací. Ústně podanou žádost lze směřovat přímo na zaměstnance UHK dle jejich funkčního zařazení. Je-li to možné, jsou tito zaměstnanci povinni požadované informace poskytnout obratem, případně žadatele odkázat na již zveřejněnou informaci.

Není-li žadateli na takto podanou žádost informace poskytnuta anebo nepovažuje-li žadatel takto poskytnutou informaci za dostačující, je třeba podat žádost písemně.

Písemná podání zaměstnanců, studentů a občanů přijímá Rektorát UHK buď písemně na adresu Rokitanského 62, 500 03 Hradec Králové, nebo elektronickou poštou prostřednictvím elektronické podatelny na adrese epodatelna@uhk.cz. Žádost v písemné podobě lze doručit na podatelnu Rektorátu UHK rovněž osobně.

  1. Vyřizování písemných žádostí o poskytnutí informace

    (1) Brání-li nedostatek údajů o žadateli (jméno, příjmení, případně u právnické osoby identifikační číslo, adresa žadatele pro korespondenci, resp. v případě žádosti zaslané elektronickou poštou provozuschopná elektronická adresa odesílatele), postupu vyřízení žádosti, bude žadatel ve lhůtě do 7 dnů ode dne podání žádosti vyzván, aby žádost doplnil; nevyhoví-li žadatel této výzvě do 30 dnů ode dne jejího doručení, žádost se odloží.

    (2) V případě, že je žádost nesrozumitelná, není zřejmé, jaká informace je požadována, nebo je formulována příliš obecně, bude žadatel ve lhůtě do 7 dnů od podání žádosti vyzván, aby žádost upřesnil; neupřesní-li žadatel žádost do 30 dnů ode dne doručení výzvy, vydá se rozhodnutí o odmítnutí žádosti.

    (3) V případě, že požadované informace se nevztahují k působnosti Univerzity Hradec Králové, žádost se odloží a tato odůvodněná skutečnost se sdělí do 7 dnů ode dne doručení žádosti žadateli.

    (4) Nerozhodne-li se podle předchozích bodů, poskytne se informace v souladu se žádostí ve lhůtě nejpozději do 15 dnů ode dne přijetí žádosti nebo ode dne jejího doplnění; je-li zapotřebí licence, předloží se v této lhůtě žadateli konečná licenční nabídka. V případě závažných důvodů může být tato lhůta prodloužena, nejvýše však o 10 dní.

  2. Rozhodnutí o odmítnutí
    (1) Pokud žádosti, byť i jen zčásti, nebude možné vyhovět, vydá se ve lhůtě pro vyřízení žádosti rozhodnutí o odmítnutí žádosti, popřípadě o odmítnutí části žádosti, s výjimkou případů, kdy se žádost odloží.

    (2) Pokud nebylo žádosti vyhověno z důvodů ochrany obchodního tajemství nebo ochrany práv třetích osob k předmětu práva autorského, musí být v odůvodnění rozhodnutí uvedeno, kdo vykonává právo k tomuto obchodnímu tajemství nebo kdo vykonává majetková práva k tomuto předmětu ochrany práva autorského, je-li tato osoba známa.

  3. Odvolání

    (1) Proti rozhodnutí o odmítnutí žádosti lze podat odvolání. Odvolání se podává stejným způsobem jako písemná žádost o poskytnutí informace (viz výše).

    (2) UHK předloží odvolání spolu se spisovým materiálem nadřízenému orgánu ve lhůtě 15 dnů ode dne doručení odvolání.

    (3) Nadřízeným orgánem je pro žádosti o informace směřující do samosprávy UHK Úřad pro ochranu osobních údajů a pro žádosti o informace směřující do výkonu státní správy Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky.

    (4) O odvolání rozhodne nadřízený orgán ve lhůtě 15 dnů.

    (5) Proti zamítavému rozhodnutí se nelze odvolat; je však přezkoumatelné soudem.

  4. Stížnost

    (1) Stížnost na postup při vyřizování žádosti o informace může podat žadatel,

    1. který nesouhlasí s vyřízením žádosti,
    2. kterému po uplynutí lhůty nebyla poskytnuta informace nebo předložena konečná licenční nabídka a nebylo vydáno rozhodnutí o odmítnutí žádosti,
    3. kterému byla informace poskytnuta částečně, aniž bylo o zbytku žádosti vydáno rozhodnutí o odmítnutí.

    (2) Stížnost lze podat písemně nebo ústně; je-li stížnost podána ústně a nelze-li ji ihned vyřídit, sepíše se o ní písemný záznam.

    (3) Stížnost se podává stejným způsobem jako písemná žádost o poskytnutí informace (viz výše), a to do 30 dnů ode dne

    1. doručení sdělení podle § 6, § 14 odst. 5 písm. c) nebo § 17 odst. 3 zákona,
    2. uplynutí lhůty pro poskytnutí informace podle § 14 odst. 5 písm. d) nebo § 14 odst. 7 zákona.

    (4) O stížnosti rozhoduje nadřízený orgán (stejně jako u odvolání) do 15 dnů ode dne, kdy mu byla předložena.

Přehled nejdůležitějších předpisů UHK

Základní dokumenty univerzity jsou zveřejněny na Úřední desce univerzity.

Sazebník úhrad UHK za činnosti související s poskytováním informací

I. MATERIÁLOVÉ NÁKLADY  
Kopírování a tisk černobíle barevně
jednostranné kopie formátu A4 2,00 Kč 10,00 Kč
oboustranná kopie formátu A4 4,00 Kč 20,00 Kč
jednostranné kopie formátu A3 4,00 Kč 18,00 Kč
oboustranné kopie formátu A3 8,00 Kč 36,00 Kč
Náklady na pořízení technického nosiče dat    
CD 20,00 Kč + práce
II. NÁKLADY PERSONÁLNÍ  
náklady na jednoho pracovníka na mimořádně rozsáhlé vyhledávání informací a jejich zpracování 300 Kč/hod  

Náklady, které univerzitě v souvislosti s poskytnutím informace vzniknou vůči třetí straně, se účtují žadateli v plné výši. Za odeslání informace na adresu udanou žadatelem bude účtováno poštovné dle platného ceníku za poštovní služby. Všechny ceny jsou bez DPH.

Výroční zpráva za předcházející kalendářní rok

Údaje o své činnosti v oblasti poskytování informací začleňuje UHK do Výroční zprávy o činnosti UHK.

Výhradní licence poskytnuté v souvislosti s poskytováním informací

Při poskytování informací, které jsou předmětem ochrany autorského práva, bude postupováno plně v souladu s § 14a zákona.

Usnesení nadřízeného orgánu o výši úhrad vydaná podle § 16a odst. 7 zákona

Nadřízeným orgánem k přezkumu postupu pro vyřizování stížnosti na postup při vyřizování žádosti o informaci je rektor, který v rámci přezkumu rozhodne o výši úhrady nebo odměny ve smyslu citovaného zákonného ustanovení.

Zveřejnění obsahu informací na základě žádosti

Zveřejnění obsahu informací poskytnutých na žádost dle § 5 odst. 3 zákona:

Rok 2023

Na základě zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, Univerzita Hradec Králové dne 4. 3. 2024 prostřednictvím datové schránky poskytla požadované informace:

V akademickém roce 2022/2023 (tj. k nejpozději k 30. 9. 2022) bylo v prvním roku studia v bakalářských studijních programech na UHK evidováno celkem 1758 studií (včetně studií cizinců). Počet studií ve druhém roce studia, tj. v následujícím akademickém roce 2023/2024 je 1262.

V akademickém roce 2022/2023 (tj. k nejpozději k 30. 9. 2022) bylo v prvním roku studia v bakalářských studijních programech na UHK evidováno celkem 64 studií cizinců. Počet studií cizinců ve druhém roce studia, tj. v následujícím akademickém roce 2023/2024 je 54.

Tři státy s nejvyšším procentuálním zastoupením, ze kterých pocházejí studenti cizinci zapsaní ke studiu do prvního ročníku studia v bakalářských studijních programech na UHK v akademickém roce 2022/2023 je následující:

Ukrajina - 49,99%

Slovenská republika - 14,01%

Ruská federace - 12,64%

Rok 2022

Na základě zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, poskytla Univerzita Hradec Králové dne 2. 3. 2022 prostřednictvím datové schránky požadované informace:

  1. Dotazovaná osoba byla na UHK v letech 2014-2022 zaměstnána na UHK na základě pracovní smlouvy, kdy do srpna roku 2020 měla úvazek 1,0, od září roku 2020 do srpna roku 2021 pak byla zaměstnána na poloviční úvazek. V letech 2014 a 2015 měla rovněž uzavřenou dohodu o pracovní činnosti, v letech 2015 a 2017 dohodu o provedení práce.
  2. Dotazovaná osoba byla v letech 2014 až 2022 aktivní ve smyslu např. vedení seminářů, realizace publikační či odborné činnosti, doktorandské studium atd.

Na základě zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, poskytla Univerzita Hradec Králové dne 11. 3. 2022 prostřednictvím elektronické korespondence požadované informace:

  1. UHK nezřizuje Konfuciův institut či program Konfuciovy třídy.
  2. UHK spolupracuje s následujícími čínskými univerzitami:
    • Beijing Normal University - Hong Kong Baptist University, United International College
    • Guangxi Normal University
    • Guangxi University
    • Heilongjiang University
    • Changchun University
    • Nanjing Agricultural University
    • Northwest University
    • Xi'an Jiaotong University
    • Yangtze University
    • Zhejiang Wanli University
    • City University of Hong Kong
    • Lingnan University
    • Education University of Hong Kong
  3. S výše uvedenými univerzitami je spolupracováno na základě uzavřených smluv typu Memorandum of understanding (většinu z nich je možné dohledat i v registru smluv).
  4. Seznam oblastí spolupráce (studijních oborů) koresponduje se zaměřením jednotlivých fakult, kdy každá fakulta má partnerskou univerzitu v Číně, tj. průřezově se jedná o humanitní vědy, vzdělávání, informatiku a management a přírodní vědy.
  5. S čínskými subjekty neeviduje UHK žádný výstup spolupráce typu publikace, patenty, konference atd.
  6. Čínské partnerské univerzity (s jiným typem čínského partnera UHK nespolupracuje) nemají vliv na rozhodování o výzkumném zaměření, studijních plánů, výzkumných či studentských grantů a stáží.
  7. Počet studentů vyslaných na výměnný pobyt do Číny v období od 1. 1. 2010 do 1. 12. 2021 (s uvedením jednotlivých ročníků a přijímajících institucí) – viz příloha č. 1.
  8. Počet čínských studentů vyslaných na výměnné pobyty na UHK v období od 1. 1. 2010 do 1. 12. 2021 (s uvedením jednotlivých ročníků a jejich domovských institucí) – viz příloha č. 2.
  9. V období od 1. 1. 2010 do 1. 12. 2021 byl následující počet čínských studentů platících školné v jakémkoli typu programu na UHK:
    • 1 x navazující MGR v uměleckém oboru (€4000/rok)
    • 1 x navazující MGR v Central European Studies (€3000/rok)
    • 3x BC v Humanities (€3600/rok)
  10. Počet akademiků vyslaných na pracovní nebo výměnný pobyt do Číny v období 1. 1. 2010 - 1. 12. 2021 (s uvedením jednotlivých let a přijímajících institucí) – viz příloha č. 3.
  11. Na UHK pracovalo v období od 1. 1. 2010 do 1. 12. 2021 celkem 5 zaměstnanců s občanstvím ČLR.
  12. UHK nezaložila v období od 1. 1. 2010 do 1. 12. 2021 dvojitý studijní program (tzv. double degree program) s čínskou univerzitou.
  13. V období od 1. 1. 2010 do 1. 12. 2021 nebyly vysláni žádní čínští akademikové na akce typu letních škol, které byly (spolu)pořádané UHK.
  14. Na fakultní úrovni jsou to proděkani pro zahraničí a děkani (tedy v rámci mezifakultní spolupráce), kdo se účastní procesu rozhodování o zahájení spolupráce s čínskou institucí. V případě celouniverzitní spolupráce je to prorektor pro zahraniční vztahy a rektor.
  15. Ne, UHK spolupracuje pouze s univerzitami, ke kterým přistupuje stejně jako k ostatním partnerským univerzitám v jiných zemích, přičemž jako hlavní kritérium je možný průnik/propojení ve vzdělávacích, kreativních a vědeckých aktivitách.
  16. Ne, s ohledem na malé počty vysílaných studentů nemá prozatím UHK nastavený koncept k problematice vysílání studentů s ohledem na možné případné problémy, kterým mohou studenti čelit vzhledem k tamějšímu politickému režimu a studenti jsou „poučeni“ v rámci individuálních pohovorů.
  17. V období od 1. 1. 2010 do 1. 12. 2021 nebyly čínskými partnery poskytnuty žádné finanční příspěvky.
  18. V období od 1. 1. 2010 do 1. 12. 2021 nebyly čínskými partnery poskytnuty žádné nefinanční příspěvky.
  19. Seznam pracovních cest a delegací zaměstnanců UHK do Číny v období od 1. 1. 2010 do 1. 12. 2021 (s uvedením přijímajících institucí) – viz příloha č. 4.
  20. V období od 1. 1. 2010 do 1. 12. 2021 neproběhla žádná pracovní cesta nebo delegace z čínských institucí na UHK

Na základě zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, Univerzita Hradec Králové dne 21. 6. 2022 prostřednictvím datové schránky poskytla požadované informace:

Dotazovaná osoba není garantem bakalářského, magisterského nebo doktorského studijního programu UHK.

Dotazovaná osoba není členem rady bakalářského, magisterského nebo doktorského studijního programu UHK.

Dotazovaná osoba je garantem následujících předmětů, u nichž je ustanovení garanta zákonná povinnost:

  1. Marketing (MRKTG) – studijní program Ekonomika a management (bc), který byl akreditován na základě rozhodnutí NAÚ č. j. NAU-366/2018-9, vydáno dne 24. 4. 2019
  2. Marketing (MRKTG) – studijní program Informační management (bc), který byl akreditován na základě rozhodnutí NAÚ č. j. NAU-118/2017-7, vydáno dne 14. 7. 2018
  3. Marketingový výzkum/Marketing research (MAVY) – studijní program Ekonomika a management (nmgr), který byl akreditován na základě rozhodnutí NAÚ č. j. NAU-200/2020-9, vydáno dne 4. 12. 2020.

O tom, že je garantem výše uvedených předmětů byla dotazovaná osoba informována přímým nařízením, neboť v souladu s příslušnými právními předpisy, není k výkonu této pozice třeba speciálního právního úkonu a roli garanta tak plní jako jednu z mnoha pracovněprávních povinností, kterou mají všichni akademičtí pracovníci vysokých škol.

Dotazovaná osoba není členem oborové rady žádného doktorského studijního programu UHK.

Na základě zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, Univerzita Hradec Králové dne 13. 9. 2022 prostřednictvím datové schránky poskytla požadované informace:

V letech 2019-2022 UHK neobdržela žádnou žádost o vydání nového vysokoškolského diplomu v souvislosti se změnou příjmení, pohlaví apod. absolventa UHK.

V požadovaných letech nebylo ze strany UHK vyhověno žádné výše uvedené žádosti, protože se o žádné takové žádosti nerozhodovalo (nebyla podána).

V požadovaných letech nebylo nevyhověno žádné výše uvedené žádosti, protože se o žádné takové žádosti nerozhodovalo (nebyla podána).

Na základě zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, Univerzita Hradec Králové dne 4. 10. 2022 prostřednictvím datové schránky částečně poskytla požadované informace:

Dotazovaná fyzická osoba je zaměstnancem UHK od AR 2003/2004 se sjednaným druhem práce akademický pracovník. Na stejné pozici je zaměstnán na UHK i v aktuálním AR. Pracovní smlouva byla podepsána dne 29. 8. 2003.

Dotazovaná fyzická osoba vyučovala (vedla přednášky), případně vedla semináře u následujících předmětů:

  • „Základy marketingu“ - od AR 2013/14 do AR 2019/20 – přednášky i semináře
  • „Prodej a reklama“ – pouze AR 2017/18 – přednáškové bloky a výuka soustředění pro kombinovanou formu
  • „Marketing“ – nástupnický předmět předmětu „Základy marketingu“ – od AR 2020/21 – přednášky i semináře

Dotazovaná fyzická osoba v době od svého zaměstnání dosud vyučovala/vyučuje následující další předměty:

  • Základy managementu II
  • Krizový management
  • Seminář k diplomové práci I, II
  • Seminář k bakalářské práci I, II
  • Metodologický seminář

Jmenovaná osoba byla garantem následujících předmětů, u nichž je ustanovení garanta zákonná povinnost:

  • Základy marketingu – do AR 2019/2020 včetně
  • Krizový management – dosud
  • Prodej a reklama – do AR 2019/2020 včetně.

Na základě zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, poskytla Univerzita Hradec Králové dne 24. 10. 2022 prostřednictvím datové schránky požadované informace:

Podnět ze dne 2. 8. 2022 byl do datové schránky UHK doručen dne 2. 8. 2022.

O tom, že byl podnět podán, byl rektor informován mailem dne 3. 8. 2022 od asistentky prorektorů a kvestora, společně s vedoucí právního oddělení UHK a asistentkou rektora (příloha č. 1).

Podnětu bylo přiděleno č. j. (sp. zn.) REKT/602/22 (příloha č. 2).

Podnět byl dán na vědomí děkanovi FF UHK dne 11.8.2022 jako dokument evidenční číslo 43347/22-UHK, a to mailovou formou i prostřednictvím spisové služby ATHENA (příloha č. 3).

Na základě podnětu byla rektorem Etické komisi UHK zaslána žádost o posouzení, a to dne 2. 9. 2022 prostřednictvím mailové adresy, tak jak to stanoví Jednací řád Etické komise UHK (příloha č. 4).

Byla poskytnuta informace o znění Spisového a skartačního řádu UHK platnému ke dni 2. 8. 2022, a to zasláním odkazu.

Přílohy:

Na základě zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, Univerzita Hradec Králové dne 9. 12. 2022 prostřednictvím emailové adresy poskytla požadované informace:

Počty studentů zaregistrovaných na rozvrhové akce typu „seminář“ pro zimní semestr akademického roku 2022/2023 viz příloha č. 1.

rok 2021

Na základě zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, poskytla Univerzita Hradec Králové dne 14. 12. 2021 prostřednictvím datové schránky požadované informace:

Zakládání spin-off společností je na UHK upraveno řídicím aktem, a sice rektorským výnosem č. 17/2020 Nakládání s duševním vlastnictvím na UHK, zejména v čl. 4.

Rektorský výnos je dostupný veřejnosti na webových stránkách univerzity.