Pedagogické kompetence vyučujících na UHK

PEDAGOGICKÉ KOMPETENCE VYUČUJÍCÍCH NA UHK 

  1. Aktivně pracuji na rozvoji svých pedagogických kompetencí a na zlepšování kvality výuky
    1.  Pracuji na svém sebevzdělávání nejenom v oborových znalostech, ale i v rozvoji svých pedagogických a didaktických kompetencí.
    2.  K tomu využívám například reflexi vlastní výuky, studium odborné literatury, účast na odborných školeních, kolegiální návštěvy ve výuce, dialog se studujícími, sdílení dobré praxe apod. 
    3. Pracuji na svém sebevzdělávání nejenom v oborových znalostech, ale i v rozvoji svých pedagogických a didaktických kompetencí. K tomu využívám například reflexi vlastní výuky, studium odborné literatury, účast na odborných školeních, kolegiální návštěvy ve výuce, dialog se studujícími, sdílení dobré praxe apod. 
    4. Usiluji o zvyšování kvality své výuky po odborné i didaktické stránce. Výuku průběžně aktualizuji o současné poznatky a trendy v oboru i moderní metody vysokoškolské didaktiky.
    5. Aktivně se podílím na zkvalitňování výuky na svém pracovišti a fakultě. Přispívám k rozvoji   studijních programů a předmětů po odborné i metodické stránce. Se studujícími i kolegyněmi a kolegy vedu dialog o kvalitě výuky. S garanty studijních programů a jejich dalšími vyučujícími řeším obsah i metody výuky, aby co nejlépe odpovídaly profilu absolventky a absolventa studijního programu a potřebám absolventů z hlediska jejich působení v praxi.  
    6. Nabízím podporu kolegyním a kolegům, kteří potřebují pomoc ve výuce. 
    7. Vědomě pečuji také o svůj well-being a pracovní pohodu. 

  2. Vytvářím vhodné prostředí a podmínky pro učení 
    1. Moje výuka má jasná a smysluplná pravidla a je korektní ke všem studujícím. O průběhu výuky, požadavcích na splnění předmětu a způsobu a kritériích hodnocení informuji studující včas a srozumitelně tak, aby měli vždy k dispozici aktuální informace.  
    2. Vedu studující k tomu, aby chápali odpovědnost za své učení a jeho výsledky. Podporuji je v jejich motivaci, reflexi a řízení procesu jejich učení.  
    3. Podporuji a vědomě vytvářím bezpečné prostředí ve své výuce, ve kterém panuje vzájemný respekt, kde se studující nebojí zapojit, ptát se, vyjádřit svůj názor. Podporuji spolupráci a vzájemné učení studujících.  
    4. Respektuji různý potenciál a rozmanitost osobností studujících a přizpůsobuji tomu svou výuku.  
    5. K potřebám studujících přistupuji citlivě s respektem k obtížným situacím v jejich studiu i osobním životě. Učím se rozpoznat kritické situace a vím, kam studenty nasměrovat pro odbornou pomoc (UHK Point a další). 
    6. Zohledňuji podporu studentů se specifickými potřebami. 

  3.  Výuku připravuji a realizuji zodpovědně a koncepčně 
    1. Znám dokumenty a předpisy určující podmínky studia a řídím se jimi. Znám profil absolventky a absolventa studijního programu, do kterého spadají mé předměty, a znám obsah sylabu nejen svých, ale i navazujících předmětů.
    2. Cíle a obsah své výuky plánuji s ohledem na profil absolventky a absolventa tak, aby studující během studia dosáhli požadovaného rozsahu a úrovně znalostí, dovedností a kompetencí.  
    3. Při plánování a přípravě výuky vycházím ze znalosti reálné úrovně znalostí, dovedností a postojů, které si studující dosud osvojili.  
    4. Podporuji aktivitu studujících, motivuji je, vytvářím prostor k jejich aktivnímu učení. 
    5. Vyhýbám se monotónnosti ve výuce. Využívám efektivní výukové metody a nástroje, které odpovídají cíli výuky, obsahu, časové dotaci, skladbě studujících, dostupnému vybavení.  
    6. Průběžně vyhodnocuji efektivitu naplňování stanovených cílů výuky. Reflektuji přitom nejenom předávání obsahu, ale také průběh učení studujících. Reflexi využívám pro úpravu a zlepšování své výuky a zkušenosti z ní sdílím s kolegyněmi a kolegy.  

  4. Hodnotím efektivně a objektivně 
    1. Pokud je to možné vzhledem k povaze předmětu, počtu studujících apod., průběžně poskytuji studujícím formativní zpětnou vazbu k jejich pokroku v učení.  
    2. Garantuji objektivitu hodnocení a stejné podmínky pro všechny studující. Uplatňuji relevantní kritéria hodnocení, která vycházejí z profilu absolventky a absolventa a výukových cílů předmětu a která jsou studujícím předem známá a srozumitelná.