Pedagogické kompetence vyučujících na UHK
PEDAGOGICKÉ KOMPETENCE VYUČUJÍCÍCH NA UHK
- Aktivně pracuji na rozvoji svých pedagogických kompetencí a na zlepšování kvality výuky
- Pracuji na svém sebevzdělávání nejenom v oborových znalostech, ale i v rozvoji svých pedagogických a didaktických kompetencí.
- K tomu využívám například reflexi vlastní výuky, studium odborné literatury, účast na odborných školeních, kolegiální návštěvy ve výuce, dialog se studujícími, sdílení dobré praxe apod.
- Pracuji na svém sebevzdělávání nejenom v oborových znalostech, ale i v rozvoji svých pedagogických a didaktických kompetencí. K tomu využívám například reflexi vlastní výuky, studium odborné literatury, účast na odborných školeních, kolegiální návštěvy ve výuce, dialog se studujícími, sdílení dobré praxe apod.
- Usiluji o zvyšování kvality své výuky po odborné i didaktické stránce. Výuku průběžně aktualizuji o současné poznatky a trendy v oboru i moderní metody vysokoškolské didaktiky.
- Aktivně se podílím na zkvalitňování výuky na svém pracovišti a fakultě. Přispívám k rozvoji studijních programů a předmětů po odborné i metodické stránce. Se studujícími i kolegyněmi a kolegy vedu dialog o kvalitě výuky. S garanty studijních programů a jejich dalšími vyučujícími řeším obsah i metody výuky, aby co nejlépe odpovídaly profilu absolventky a absolventa studijního programu a potřebám absolventů z hlediska jejich působení v praxi.
- Nabízím podporu kolegyním a kolegům, kteří potřebují pomoc ve výuce.
- Vědomě pečuji také o svůj well-being a pracovní pohodu.
- Vytvářím vhodné prostředí a podmínky pro učení
- Moje výuka má jasná a smysluplná pravidla a je korektní ke všem studujícím. O průběhu výuky, požadavcích na splnění předmětu a způsobu a kritériích hodnocení informuji studující včas a srozumitelně tak, aby měli vždy k dispozici aktuální informace.
- Vedu studující k tomu, aby chápali odpovědnost za své učení a jeho výsledky. Podporuji je v jejich motivaci, reflexi a řízení procesu jejich učení.
- Podporuji a vědomě vytvářím bezpečné prostředí ve své výuce, ve kterém panuje vzájemný respekt, kde se studující nebojí zapojit, ptát se, vyjádřit svůj názor. Podporuji spolupráci a vzájemné učení studujících.
- Respektuji různý potenciál a rozmanitost osobností studujících a přizpůsobuji tomu svou výuku.
- K potřebám studujících přistupuji citlivě s respektem k obtížným situacím v jejich studiu i osobním životě. Učím se rozpoznat kritické situace a vím, kam studenty nasměrovat pro odbornou pomoc (UHK Point a další).
- Zohledňuji podporu studentů se specifickými potřebami.
- Výuku připravuji a realizuji zodpovědně a koncepčně
- Znám dokumenty a předpisy určující podmínky studia a řídím se jimi. Znám profil absolventky a absolventa studijního programu, do kterého spadají mé předměty, a znám obsah sylabu nejen svých, ale i navazujících předmětů.
- Cíle a obsah své výuky plánuji s ohledem na profil absolventky a absolventa tak, aby studující během studia dosáhli požadovaného rozsahu a úrovně znalostí, dovedností a kompetencí.
- Při plánování a přípravě výuky vycházím ze znalosti reálné úrovně znalostí, dovedností a postojů, které si studující dosud osvojili.
- Podporuji aktivitu studujících, motivuji je, vytvářím prostor k jejich aktivnímu učení.
- Vyhýbám se monotónnosti ve výuce. Využívám efektivní výukové metody a nástroje, které odpovídají cíli výuky, obsahu, časové dotaci, skladbě studujících, dostupnému vybavení.
- Průběžně vyhodnocuji efektivitu naplňování stanovených cílů výuky. Reflektuji přitom nejenom předávání obsahu, ale také průběh učení studujících. Reflexi využívám pro úpravu a zlepšování své výuky a zkušenosti z ní sdílím s kolegyněmi a kolegy.
- Hodnotím efektivně a objektivně
- Pokud je to možné vzhledem k povaze předmětu, počtu studujících apod., průběžně poskytuji studujícím formativní zpětnou vazbu k jejich pokroku v učení.
- Garantuji objektivitu hodnocení a stejné podmínky pro všechny studující. Uplatňuji relevantní kritéria hodnocení, která vycházejí z profilu absolventky a absolventa a výukových cílů předmětu a která jsou studujícím předem známá a srozumitelná.
Nabídka sekce: EdUHK