Studující

Pokud potřebujete podporu během svého studia, centrum Augustin vám nabízí odborné poradenství a individuální pomoc přizpůsobenou vašim specifickým potřebám. Většina studujících je s námi v kontaktu již od přijímacího řízení, avšak registrace je možná kdykoliv v průběhu studia. Pomoc nabízíme i studujícím, kteří následkem úrazu či onemocnění potřebují dočasné přizpůsobení podmínek ke studiu.

Poradenství a podpora Vyrovnávání podmínek studia Kategorie studujících se SP Studium v zahraničí Užitečné odkazy

Poradenství a podpora 

V Augustinu nám záleží na tom, abyste měli vyrovnané podmínky ke studiu. Pomáháme všem, kteří se potýkají s překážkami kvůli zdravotnímu postižení nebo jinému znevýhodnění, aby mohli naplno rozvinout svůj akademický potenciál. Neváhejte se na nás obrátit – jsme tu pro vás!

Jak postupovat:

  • První kontakt a registrace: Je důležité se s námi spojit a domluvit si schůzku, abychom zmapovali, jakou podporu potřebujete a jak vám můžeme pomoci.
  • Doklad o specifických potřebách: Při registraci budeme potřebovat předložit uznatelný doklad, který potvrzuje vaše zdravotní postižení nebo jiné znevýhodnění (např. průkaz osoby se zdravotním postižením, doklad o specifické poruše učení, lékařskou zprávu a jiné).
  • Funkční diagnostika: Při nastavování podpory se nezaměřujeme jen na diagnózu, ale na to, jak se projevuje ve vašich studijních a komunikačních schopnostech. Na základě funkční diagnostiky vytvoříme osobní plán podpory, který zohlední vaše potřeby.
  • Podpora na míru: Naším cílem je poskytnout vám takovou podporu, která vám pomůže úspěšně zvládat studium a cítit se během něj co nejlépe.

Vyrovnávání podmínek studia

Cílem je zajistit rovný přístup ke studiu. Podle individuální situace a konzultací s vámi vytvoříme podpůrná opatření, která umožní překonat bariéry a dosáhnout akademických cílů. Vyrovnání podmínek studia na UHK zajišťuje, aby každý studující měl rovné příležitosti ke vzdělávání. Naše služby jsou navrženy tak, aby podpořily efektivní přístup k výuce a pomohly překonávat překážky, které mohou při studiu vzniknout. 

V průběhu studia lze zažádat o následující servisní opatření:

Režijní opatření zahrnuje možnosti, jak zpřístupnit samotnou výuku. Jedná se o soubor úkonů, který zajišťuje přístupnost studia pro studující se specifickými potřebami a informuje vyučující o možnostech podpory v rámci konkrétních situací.

Časová kompenzace znamená navýšení časového limitu v situacích, kde je takový limit stanoven. Většinou bývá využit při písemných zkouškách (zápočtech, apod.), nebo při písemné přípravě na ústní zkoušku.

Podrobnější informace.

V případech, kdy studující potřebují způsob práce, kterého není možné docílit při běžné skupinové výuce, zprostředkujeme možnost individuální výuky. Nejčastěji se jedná o individuální výuku anglického jazyka. Individuální výuka může být vedena interními zaměstnanými na UHK nebo externími spolupracovníky Augustinu. Do tohoto servisního opatření spadá i možnost častějších konzultací s vyučujícími.

Podrobnější informace.

Umožňuje kompenzovat studujícím ve výuce omezení daná zdravotním stavem, když nelze využít běžné kompenzační pomůcky. Může být zajištěna spolužáky, vyučujícími, doktorandy, apod. Službou kompenzujeme fyzické omezení studujících v rámci výuky a dalších aktivitách souvisejících se studiem nebo s úkony, které jsou součástí vzdělávacího programu. 

Součástí studijní asistence je také nácvik studijních a pracovních strategií realizovaný pracovnicemi Augustinu.

Podrobnější informace.

Studijní materiály zpracováváme do formátů, které jsou dostupné i pro studující se zrakovým nebo pohybovým postižením horních končetin či specifickými poruchami učení. Díky tomu získají přístup ke všem potřebným informacím.

Podrobnější informace.

Simultánní přepis slouží k zachycení mluveného slova do písemné podoby v reálném čase. Servis nabízíme pro studující se sluchovým postižením. Zapisovatelským servisem se rozumí obsahový zápis z výuky.

Podrobnější informace.

Nabízíme tlumočnické služby pro komunikaci mezi osobami užívajícími český znakový jazyk a mluvený jazyk. Tato služba usnadňuje přístup ke vzdělání a podporuje plnou účast ve výuce.

Podrobnější informace.

Cílem je zajistit bezpečnou fyzickou orientaci studujících a pokud možno jejich samostatný pohyb v prostorách, které souvisejí se studiem.

Podrobnější informace.

Poskytujeme diagnostiku specifických poruch učení. Tento proces pomáhá zjistit případné obtíže a navrhnout vhodná opatření i pro studující, kteří nemají platnou diagnostickou zprávu.

Podrobnější informace.

Pomáháme studujícím překonávat prostorové i technologické bariéry s pomocí moderních nástrojů a technologií, čímž zajišťujeme rovný přístup ke studiu pro všechny.

Podrobnější informace.

                       

Kategorie studujících se specifickými potřebami

Studující se zrakovým postižením 

Studující se zrakovým postižením jsou uživatelé a uživatelky zraku nebo hmatu/hlasu.

Uživatelé a uživatelky zraku stále mohou pracovat zrakem, a to i se studijními texty. Pracují s běžnými formáty dokumentů, včetně vizuálních a obrazových. Úpravy spočívají ve zvětšeném tisku či jiných změnách optického charakteru, kdy není třeba využívat odečítače obrazovky. 
Uživatelé a uživatelky hmatu/hlasu pracují s hmatově tištěnými dokumenty nebo s odečítači obrazovky a hlasovým výstupem. Pro kvalitní hlasový výstup potřebují editovatelné formáty textových dokumentů, případně i obsahové a formálně adaptované texty.

Studující užívající zrak mají nárok čerpat následující servisní opatření:

  • časovou kompenzaci,
  • zpřístupnění studijní literatury,
  • individuální výuku,
  • osobní asistenci,
  • prostorovou orientaci,
  • technickou a technologickou podporu a 
  • režijní opatření.

Studující užívající hmat/hlas mají navíc nárok na čerpání studijní asistence.

Studující se sluchovým postižením

Studující se sluchovým postižením užívají mluvený jazyk nebo znakový jazyk.

Uživatelé a uživatelky mluveného jazyka ke komunikaci preferují mluvený jazyk (nejčastěji češtinu) v mluvené a psané podobě.

Uživatelé a uživatelky znakového jazyka preferují ke komunikaci znakový jazyk (nejčastěji český znakový jazyk).

Studující užívající mluvený jazyk mají nárok čerpat následující servisní opatření:

  • přepisovatelský a zapisovatelský servis,
  • individuální výuku,
  • studijní asistenci,
  • časovou kompenzaci,
  • technickou a technologickou podporu a
  • režijní opatření.

Studující užívající český znakový jazyk mohou navíc čerpat tlumočnický servis.

Studující s pohybovým postižením

Studující s pohybovým postižením dolních končetin k samostatnému pohybu využívají osobní kompenzační pomůcky, jako například opěrné hole, mechanické a elektrické vozíky. Studující s postižením dolních končetin mají nárok na následující servisní opatření:

  • individuální výuku,
  • osobní asistenci,
  • prostorovou orientaci,
  • technickou a technologickou podporu a
  • režijní opatření.

Studující s postižením horních končetin mohou horními končetinami vykonávat činnosti jen v omezené míře nebo za použití speciálních pomůcek či modifikovaných postupů činnosti, které se se studiem běžně spojují, jako je pořizování poznámek vlastní rukou, příp. i na klávesnici, manipulace s předměty a zařízeními, které jsou nezbytné pro plnění studijních povinností (fyzické knihy, psací potřeby, přístrojová technika atd.), příp. manipulace s předměty běžné denní potřeby. Studující s postižením horních končetin mají nárok na následující servisní opatření:

  • zpřístupnění studijní literatury,
  • zapisovatelský servis,
  • individuální výuku,
  • studijní a osobní asistenci,
  • technickou a technologickou podporu a
  • režijní opatření.

Studující se specifickou poruchou učení

Studující, kterým dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie objektivně brání standardním způsobem plnit studijní povinnosti, mají nárok čerpat tyto servisní opatření:

  • časovou kompenzaci,
  • zpřístupnění studijní literatury,
  • zapisovatelský servis,
  • individuální výuku,
  • studijní asistenci,
  • technickou a technologickou podporu a 
  • režijní opatření.

Studující s poruchou autistického spektra

Studující , kterým neurovývojová porucha autistického spektra, včetně Aspergerova syndromu, objektivně brání standardním způsobem plnit studijní povinnosti, mají nárok čerpat následující servisní opatření:

  • časovou kompenzaci,
  • prostorovou orientaci,
  • individuální výuku,
  • osobní a studijní asistenci,
  • technickou a technologickou podporu a
  • režijní opatření.

Studující s jinými obtížemi 

Mezi jiné obtíže jsou zahrnuti studující s chronickým somatickým onemocněním (diabetes, Crohnova nemoc, epilepsie, onkologická onemocnění a další), psychickým onemocněním (úzkosti, deprese, panické ataky, sociální fobie, obsedantně kompulzivní porucha a další), narušenými jazykovými, řečovými a jinými komunikačními schopnostmi (dysfázie, dysartrie, mutismus, koktavost a jiné) nebo studující s poruchami koncentrace pozornosti.

Studující s jinými obtížemi mají nárok čerpat:

  • časovou kompenzaci,
  • prostorovou orientaci,
  • osobní asistenci,
  • individuální výuku,
  • technickou a technologickou podporu a
  • režijní opatření.

Studium v zahraničí

V Augustinu podporujeme studující se specifickými potřebami i při výjezdu na zahraniční studijní pobyty Erasmus+. Pokud si přejete zohlednění specifických potřeb na zahraniční univerzitě, kontaktujte nás co nejdříve od chvíle, kdy budete vybráni z uchazečů a uchazeček o studijní pobyt v zahraničí. Podle možností zahraniční univerzity se domluvíme na modifikaci studia.
Uvažujete-li o zahraničním studijním pobytu a víte, že Váš zdravotní stav vyžaduje zvýšené náklady, je možné požádat o dodatečnou finanční podporu nad rámec běžného stipendia. Více informací k navýšení finanční podpory získáte u zahraničního oddělení Vaší fakulty.

Užitečné odkazy​

Help Zone

Manuál duševního zdraví vysokoškoláka

Průvodce prváka

Bezbariérový Hradec Králové

Katalog sociálních služeb v Královéhradeckém kraji



Informace o podpoře studujících se specifickými potřebami:
Kdo, co, proč a jak?
Informace pro zaměstnanectvo
Kdo, co, proč a jak?
Informace pro studující