Studující

Pokud potřebujete podporu během svého studia, centrum Augustin vám nabízí odborné poradenství a individuální pomoc přizpůsobenou vašim specifickým potřebám. Většina studujících je s námi v kontaktu již od přijímacího řízení, avšak registrace v je možná kdykoliv v průběhu studia. Pomoc nabízíme i studujícím, kteří následkem úrazu či onemocnění potřebují dočasné přizpůsobení podmínek ke studiu.

Poradenství a podpora Vyrovnávání podmínek studia Kategorie studujících se SP Studium v zahraničí Užitečné odkazy

Poradenství a podpora 

V Augustinu nám záleží na tom, abyste měli vyrovnané podmínky ke studiu. Pomáháme všem, kteří se potýkají s překážkami kvůli zdravotnímu postižení nebo jinému znevýhodnění, tak aby mohli naplno rozvinout svůj akademický potenciál. Neváhejte se na nás obrátit – jsme tu pro vás!

Jak postupovat:

  • První kontakt a registrace: Je důležité se s námi spojit a domluvit si schůzku, abychom zmapovali, jakou podporu potřebujete a jak vám můžeme pomoci.
  • Doklad o specifických potřebách: Při registraci budeme potřebovat předložit uznatelný doklad, který potvrzuje vaše zdravotní postižení nebo jiné znevýhodnění (např. průkaz osoby se zdravotním postižením, doklad o specifické poruše učení, lékařská zpráva a jiné).
  • Funkční diagnostika: Při nastavování podpory se nezaměřujeme jen na diagnózu, ale na to, jak se projevuje ve vašich studijních a komunikačních schopnostech. Na základě funkční diagnostiky vytvoříme osobní plán podpory, který zohlední vaše potřeby.
  • Podpora na míru: Naším cílem je poskytnout vám takovou podporu, která vám pomůže úspěšně zvládat studium a cítit se během něj co nejlépe.

Vyrovnávání podmínek studia

Cílem je zajistit rovný přístup ke studiu. Podle individuální situace a konzultací s vámi vytvoříme podpůrná opatření, která umožní překonat bariéry a dosáhnout akademických cílů. Vyrovnání podmínek studia na UHK zajišťuje, aby každý studující měl rovné příležitosti ke vzdělávání. Naše služby jsou navrženy tak, aby podpořily efektivní přístup k výuce a pomohly překonávat překážky, které mohou při studiu vzniknout. 

V průběhu studia lze zažádat o následující servisní opatření:

Režijní opatření zahrnuje možnosti, jak zpřístupnit samotnou výuku. Jedná se o soubor úkonů, který zajišťuje přístupnost studia pro studující se specifickými potřebami a informuje vyučující o možnostech podpory v rámci konkrétních situací.

Časová kompenzace znamená navýšení časového limitu v situacích, kde je takový limit stanoven. Většinou bývá využit při písemných zkouškách (zápočtech, apod.), nebo při písemné přípravě na ústní zkoušku.

Podrobnější informace.

V případech, kdy studující potřebují způsob práce, kterého není možné docílit při běžné skupinové výuce, zprostředkujeme možnost individuální výuky. Nejčastěji se jedná individuální výuku anglického jazyka. Individuální výuka může být vedena interními zaměstnanými na UHK nebo externími spolupracovníky Augustinu. Do tohoto servisního opatření spadá i možnost častějších konzultací s vyučujícími.

Podrobnější informace.

Umožňuje kompenzovat studujícím ve výuce omezení daná zdravotním stavem, když nelze využít běžné kompenzační pomůcky. Může být zajištěna spolužáky, vyučujícími, doktorandy, apod. Službou kompenzujeme fyzické omezení studujících v rámci výuky a dalších aktivitách souvisejících se studiem nebo s úkony, které jsou součástí vzdělávacího programu. 

Součástí studijní asistence je také nácvik studijních a pracovních strategií realizovaný pracovnicemi Augustinu.

Podrobnější informace.

Studijní materiály zpracováváme do formátů, které jsou dostupné i pro studující se zrakovým nebo pohybovým postižením horních končetin či specifickými poruchami učení. Díky tomu získají přístup ke všem potřebným informacím.

Podrobnější informace.

Simultánní přepis slouží k zachycení mluveného slova do písemné podoby v reálném čase. Servis nabízíme pro studující se sluchovým postižením. Zapisovatelským servisem se rozumí obsahový zápis z výuky.

Podrobnější informace.

Nabízíme tlumočnické služby pro komunikaci mezi osoby užívající český znakový jazyk a mluvený jazyk. Tato služba usnadňuje přístup ke vzdělání a podporuje plnou účast ve výuce.

Podrobnější informace.

Cílem je zajistit bezpečnou fyzickou orientaci studujících a pokud možno jejich samostatný pohyb v prostorách, které souvisejí se studiem.

Podrobnější informace.

Poskytujeme diagnostiku specifických poruch učení. Tento proces pomáhá zjistit případné obtíže a navrhnout vhodná opatření i pro studující, kteří nemají platnou diagnostickou zprávu.

Podrobnější informace.

Pomáháme studujícím překonávat prostorové i technologické bariéry s pomocí moderních nástrojů a technologií, čímž zajišťujeme rovný přístup ke studiu pro všechny.

Podrobnější informace.

                       

Kategorie studujících se specifickými potřebami

Studující se zrakovým postižením 

Studující se zrakovým postižením jsou uživatelé a uživatelky zraku nebo hmatu/hlasu.

Uživatelé a uživatelky zraku stále mohou pracovat zrakem a to i se studijními texty. Pracují s běžnými formáty dokumentů, včetně vizuálních a obrazových. Úpravy spočívají ve zvětšeném tisku či jiných změnách optického charakteru, kdy není třeba využívat odečítače obrazovky. 
Uživatelé a uživatelky hmatu/hlasu pracují s hmatově tištěnými dokumenty nebo s odečítači obrazovky a hlasovým výstupem. Pro kvalitní hlasový výstup potřebují editovatelné formáty textových dokumentů, případně i obsahové a formálně adaptované texty.

Studující užívající zrak mají nárok čerpat následující servisní opatření:

  • časovou kompenzaci,
  • zpřístupnění studijní literatury,
  • individuální výuku,
  • osobní asistenci,
  • prostorovou orientaci,
  • technickou a technologickou podporu a 
  • režijní opatření.

Studující užívající hmat/hlas mají navíc nárok na čerpání studijní asistence.

Studující se sluchovým postižením

Studující se sluchovým postižením užívají mluvený jazyk nebo znakový jazyk.

Uživatelé a uživatelky mluveného jazyka ke komunikaci preferují mluvený jazyk (nejčastěji češtinu) v mluvené a psané podobě.

Uživatelé a uživatelky znakového jazyka preferují ke komunikaci znakový jazyk (nejčastěji český znakový jazyk).

Studující užívající mluvený jazyk mají nárok čerpat následující servisní opatření:

  • přepisovatelský a zapisovatelský servis,
  • individuální výuku,
  • studijní asistenci,
  • časovou kompenzaci,
  • technickou a technologickou podporu a
  • režijní opatření.

Studující užívající český znakový jazyk mohou navíc čerpat tlumočnický servis.

Studující s pohybovým postižením

Studující s pohybovým postižením dolních končetin k samostatnému pohybu využívají osobní kompenzační pomůcky, jako například opěrné hole, mechanické a elektrické vozíky. Studující s postižením dolních končetin mají nárok na následující servisní opatření:

  • individuální výuku,
  • osobní asistenci,
  • prostorovou orientaci,
  • technickou a technologickou podporu a
  • režijní opatření.

Studující s postižením horních končetin mohou horními končetinami vykonávat činnosti jen v omezené míře nebo za použití speciálních pomůcek či modifikovaných postupů činnosti, které se se studiem běžně spojují, jako je pořizování poznámek vlastní rukou, příp. i na klávesnici, manipulace s předměty a zařízeními, které jsou nezbytné pro plnění studijních povinností (fyzické knihy, psací potřeby, přístrojová technika atd.), příp. manipulace s předměty běžné denní potřeby. Studující s postižením horních končetin mají nárok na následující servisní opatření:

  • zpřístupnění studijní literatury,
  • zapisovatelský servis,
  • individuální výuku,
  • studijní a osobní asistenci,
  • technickou a technologickou podporu a
  • režijní opatření.

Studující se specifickou poruchou učení

Studující, kterým dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie objektivně brání standardním způsobem plnit studijní povinnosti mají nárok čerpat tyto servisní opatření:

  • časovou kompenzaci,
  • zpřístupnění studijní literatury,
  • zapisovatelský servis,
  • individuální výuku,
  • studijní asistenci,
  • technickou a technologickou podporu a 
  • režijní opatření.

Studující s poruchou autistického spektra

Studující , kterým neurovývojová porucha autistického spektra, včetně Aspergerova syndromu, objektivně brání standardním způsobem plnit studijní povinnosti, mají nárok čerpat následující servisní opatření:

  • časovou kompenzaci,
  • prostorovou orientaci,
  • individuální výuku,
  • osobní a studijní asistenci,
  • technickou a technologickou podporu a
  • režijní opatření.

Studující s jinými obtížemi 

Mezi jiné obtíže jsou zahrnuti studující s chronickým somatickým onemocněním (diabetes, Crohnova nemoc, epilepsie, onkologická onemocnění a další), psychickým onemocněním (úzkosti, deprese, panické ataky, sociální fobie, obsedantně kompulzivní porucha a další), narušenými jazykovými, řečovými a jinými komunikačními schopnostmi (dysfázie, dysartrie, mutismus, koktavost a jiné) nebo studující s poruchami koncentrace pozornosti.

Studující s jinými obtížemi mají nárok čerpat:

  • časovou kompenzaci,
  • prostorovou orientaci,
  • osobní asistenci,
  • individuální výuku,
  • technickou a technologickou podporu a
  • režijní opatření.

Studium v zahraničí

V Augustinu podporujeme studující se specifickými potřebami i při výjezdu na zahraniční studijní pobyty Erasmus+. Pokud si přejete zohlednění specifických potřeb na zahraniční univerzitě, kontaktujte nás co nejdříve od chvíle, kdy budete vybráni z uchazečů a uchazeček o studijní pobyt v zahraničí. Podle možností zahraniční univerzity se domluvíme na modifikaci studia.
Uvažujete-li o zahraničním studijním pobytu a víte, že Váš zdravotní stav vyžaduje zvýšené náklady, je možné požádat o dodatečnou finanční podporu nad rámec běžného stipendia. Více informací k navýšení finanční podpory získáte u zahraničního oddělení Vaší fakulty.

Užitečné odkazy​

Help Zone

Manuál duševního zdraví vysokoškoláka

Průvodce prváka

Bezbariérový Hradec Králové

Katalog sociálních služeb v Královéhradeckém kraji



Informace o podpoře studujících se specifickými potřebami:
Kdo, co, proč a jak?
Informace pro zaměstnanectvo
Kdo, co, proč a jak?
Informace pro studující