UHK Studenti, Věda a výzkum, Aktuálně, Zaměstnanci 16. 12. 2025

Výsledky Open Science Award 2025

Univerzita Hradec Králové vyhlásila výsledky prvního ročníku soutěže Open Science Award, která oceňuje výjimečné příklady otevřené, transparentní a odpovědné vědecké práce. Hodnoticí komise posuzovala přihlášky podle míry a kvality otevřenosti, dopadu a přínosu otevřených výstupů, originality přístupu a dlouhodobé udržitelnosti.

Ocenění získali:

1. místo – prof. Ing. Ondřej Krejcar, Ph.D., MPA

Improving internet of vehicles research: A systematic preprocessing framework for the VeReMi dataset a zpřístupnění FAIR datové sady

První místo získala aktivita, která představuje technicky precizní a mezinárodně relevantní příklad otevřené vědy. Spočívá ve zpřístupnění kvalitně zdokumentované a FAIR datové sady, doplněné publikací v režimu Open Access. Projekt výrazně zvyšuje transparentnost a znovuvyužitelnost výzkumu v oblasti bezpečnosti Internetu vozidel a současně odstraňuje praktické bariéry, které dosud bránily širšímu využití existujících dat. Komise ocenila zejména vysokou úroveň otevřenosti, metodickou kvalitu a jasně doložený odborný dopad.

 

2. místo – Mgr. Martina Bolom Kotari, Ph.D. a Mgr. Jindřich Kolda, Ph.D.

Projekt NAKI „Brána moudrosti otevřená“

Druhé místo patří projektu, který výjimečným způsobem uplatnil principy otevřenosti v humanitních vědách. Oceněna byla šíře i různorodost otevřených výstupů – od odborných publikací přes databáze, metodiky a mapy až po audiovizuální obsah – a jejich zpřístupnění odborné komunitě, studentům i široké veřejnosti. Projekt nastavuje vysoký standard otevřenosti v oblasti, kde to stále není samozřejmostí, a zároveň má významný kulturní, vzdělávací i vědecký přínos. Komise vyzdvihla zejména rozsah otevřených výsledků a jejich využitelnost napříč institucemi a projekty.

 

3. místo – Mgr. Lukáš Vízek, Ph.D.

Otevřený výzkum v matematickém vzdělávání

Třetí místo bylo uděleno za dlouhodobě rozvíjenou otevřenou výzkumnou praxi v oblasti matematického vzdělávání, která propojuje kvalitní Open Access publikace, otevřenou metodologii a systematický přenos výsledků do pedagogické praxe. Oceněná aktivita má výrazný dopad na učitelskou komunitu a vzdělávání budoucích pedagogů a přispívá k rozvoji otevřené a odpovědné vědecké kultury. Komise ocenila zejména konzistentnost přístupu, mezinárodní spolupráci a důraz na praktickou využitelnost výsledků.

 

Oceněné projekty ukazují, že otevřená věda může mít mnoho podob – od technicky precizních datových výstupů přes otevřené humanitní zdroje až po výzkum s přímým dopadem na vzdělávání. Společným jmenovatelem všech oceněných aktivit je snaha, aby vědecké výsledky byly dostupné, srozumitelné a skutečně využitelné.