UHK Aktuálně 16. 12. 2013

Projekt 7. Rámcového programu EU MaScil na PřF aneb Učit se pro úspěch v testech nestačí

Poslední výsledky mezinárodního srovnávacího šetření zaměřeného na matematickou, přírodovědnou a čtenářskou gramotnost patnáctiletých žáků (PISA 2012) nejsou velkým překvapením. I přes mírné zlepšení českých žáků ve všech třech částech šetření se znovu ukázalo, že výuka zaměřená na úspěšné zvládání přijímacích testů do studia na vyšším stupni vzdělávacího systému neposkytuje dostatečný vhled, který je potřebný k motivaci pro další profesní orientaci zejména na přírodovědné a technické obory.

Tým pracovníků Přírodovědecké fakulty UHK vedený prof. Martinem Bílkem z Oddělení didaktiky chemie Katedry chemie se proto začal v konsorciu sedmnácti univerzit a institucí ze třinácti evropských zemí zabývat hlubším pojetím reformy matematického a přírodovědného vzdělávání v rámci výzkumného projektu 7. Rámcového programu EU (7th Framework Program EU) s názvem mascil (Mathematics and Science for Life – Matematika a přírodní vědy pro život). Koordinátorem projektu je Institut pro matematické vzdělávání Pedagogické univerzity ve Freiburgu v čele s prof. Katjou Maaß.
Pro podporu badatelského přístupu ve výuce matematiky a přírodovědných předmětů partneři projektu mascil připravují nabídku dalšího profesního vzdělávání učitelů, která bude od příštího roku poskytnuta všem v projektu zúčastněným zemím. V rámci profesního rozvoje budou učitelé seznámeni s různými praktickými přístupy, s jejichž pomocí si mohou navrhovat přípravy pro vlastní výuku. Vytvořené materiály budou postupně přístupné všem evropským učitelům na adrese http://www.mascil-project.eu/teaching-material.html. Při vývoji komplexních úloh a jejich nasazení v kontextu výuky je plánována spolupráce všeobecného matematického a přírodovědného vzdělávání s odbornými školami a podniky.
Řešení projektu se kromě spoluřešitelů z PřF Univerzity Hradec Králové, který předpokládá spolupráci napříč ustaveným fakultním výzkumným týmem zaměřeným na oborové didaktiky přírodních věd, matematiky a informatiky, účastní univerzity a další instituce z Německa, Nizozemí, Španělska, Norska, Turecka, Litvy, Bulharska, Rumunska, Řecka, Kypru, Rakouska a Velké Británie. Jejich zástupci budou nejen vyvíjet a nabízet nové přístupy profesního rozvoje učitelů, ale také zkoumat, jak by jednotlivé národní vzdělávací systémy a podmínky v evropských zemích měly být změněny, aby podporovaly novou vzdělávací kulturu. Projekt mascil je podporován Evropskou komisí v rámci 7. Rámcového programu EU a měl by se přímo dotknout 65 000 a nepřímo až 800 000 evropských učitelů. Podrobné informace je možné získat na Webu projektu na linku http://www.mascil-project.eu nebo na sociální síti Twitter https://twitter.com/mascilEU/mascil-team.