Učitelství chemie a biologie pro střední školy

  • Typ studia: Magisterské navazující
  • Forma studia: Prezenční
  • Doba studia: 2 roky
  • Vyučovací jazyk: Čeština

E-přihláška

Popis studia

Navazující magisterský studijní program Učitelství chemie a biologie pro střední školy je zaměřen na rozvoj odborných znalostí, dovedností a kompetencí v obou studovaných disciplínách spolu s pedagogicko-psychologickým profilem absolventa.

  • Biologická část programu klade důraz na biologii člověka, obratlovců, mikrobiologii, geologii, ochranu přírody a didaktiku biologie včetně praktických laboratorních zkušeností a dovedností.
  • Chemická část se soustředí na témata anorganické, organické chemie a didaktiky chemie včetně praktických laboratorních zkušeností a dovedností.
  • Pedagogicko-psychologická část zdokonaluje znalosti a dovednosti potřebné pro výkon profese učitele na střední škole.

Teoretické poznatky jsou v rámci povinných i povinně volitelných předmětů rozvíjeny v rámci seminářů, cvičení a laboratorních cvičení. Student si může zvolit také další biologické, chemické, biologicko-chemické a toxikologické předměty jako vhodný doplněk profilových předmětů, kdy je studentům ve velké míře umožněno získávat zahraniční zkušenosti v rámci výzkumných stáží.

Povinnou součástí studia jsou pedagogické praxe zaměřené na obě studované disciplíny. Studium je zakončeno státní závěrečnou zkouškou z biologicky, chemicky a pedagogicko-psychologicky zaměřených tematických okruhů a obhajobou diplomové práce, kterou si student zvolí buď z chemie, nebo z biologie. 

Cílem studia je příprava kreativního a flexibilního absolventa, který dokáže své odborné a didaktické vzdělání pro obě studované disciplíny skloubit s pedagogicko-psychologickými dovednostmi uplatnitelnými v praxi. Absolventi získají kvalifikaci učitele pro daný stupeň vzdělávání v souladu s platnou legislativou. Studium tohoto programu umožňuje přímý výstup do praxe, ale i možnost pokračovat v odpovídajícím doktorském studiu.

Profil uchazeče

Absolvent bakalářského programu Chemie se zaměřením na vzdělávání a programu Biologie se zaměřením na vzdělávání nebo jiných bakalářských programů, ve kterých získal odborný chemický a biologický základ.

Profil absolventa

Studijní program kvalifikuje absolventa k výkonu profese učitele na středních školách pro výuku chemie a biologie. Ve vazbě na studované disciplíny a pedagogicko-psychologickou část je absolvent tohoto studia rovněž kvalifikován pedagogicky působit v dalších výchovně vzdělávacích institucích a zařízeních (např. v zájmové oblasti, ve volnočasových a mimoškolních zařízeních ad.). 

Absolvent má znalosti základních systematických i experimentálních biologických disciplín, zejména biologie člověka, zoologie, mikrobiologie, geologie a aplikovaných věd pro zkoumání živé přírody. Dále má znalosti vztahů a propojenosti živé a neživé přírody a porozumění přírodě jako integrovanému celku včetně znalosti etických principů souvisejících s danými obory; zásady pro manipulaci s živými objekty a pro ochranu přírody. Absolvent má vedle znalostí z biologických a dalších relevantních přírodovědných disciplín znalosti z didaktiky biologie, osvojil si též možnosti využívání moderní didaktické techniky (včetně ICT). Je obeznámen s problematikou současných trendů biologického výzkumu, získal dovednosti v realizaci školních biologických experimentů, využitelných jak v budoucí pedagogické praxi, tak i v mimoškolní oblasti, např. při vzdělávání dospělých, v zařízeních pro zájmovou činnost mládeže, v institucích ochrany a přírody krajiny (např. správách velkoplošných chráněných území), v přírodovědných odděleních muzeí, ve veřejné správě (např. odbory životního prostředí, inspekce životního prostředí) atd. 

Absolvent má podrobné znalosti z pokročilých chemických disciplín. Absolvent je zejména schopen prokázat pokročilé chemické, matematické a fyzikální znalosti pro molekulární a makroskopické transformace, vlastnosti prvků, jejich sloučenin i struktur. Dále je schopen porozumět možnostem, podmínkám a omezením různých metod experimentálního měření, stejně jako omezením, která jsou spojena s jejich přesností. Absolvent je také schopen komplexně porozumět souvislostem chemické praxe se zdravím, s výživou lidí, s riziky pro životní prostředí a s udržitelným rozvojem. Absolvent je připraven pro výkon profese učitele chemie na středních školách, dále může pracovat v institucích zajišťujících zájmovou činnost mládeže a také v mimoškolní oblasti (např. propagační a osvětová činnost tematicky zaměřená na chemii), v úřadech státní správy, v médiích, ve sféře ochrany přírody. Má vědomosti a dovednosti z obecné a speciální didaktiky chemie. Důraz je kladen i na práci s didaktickou technikou, obzvláště na bázi ICT. Je obeznámen s problematikou školních chemických experimentů a jejich realizací včetně počítačové podpory. Disponuje informacemi o vývoji chemie a její výuky. Má bezprostřední zkušenost s výukou chemie, získanou v rámci průběžné a souvislé pedagogické praxe. Absolvent je schopen bezpečně vést chemickou laboratoř a zodpovědně posuzovat rizika takové práce.

Navazující studia

Absolventi PřF UHK mají vytvořeny podmínky pro pokračování v doktorském studijním programu Toxikologie, Biologie a ekologie nebo ICT ve vzdělávání, popř. mohou pokračovat v příbuzném doktorském programu v ČR nebo zahraničí.

Přijímací řízení

Absolventi oboru Biologie se zaměřením na vzdělávání jsou přijímáni na základě úspěšně vykonaného ústního pohovoru z biologie, který se týká odborných znalostí získaných uchazečem v průběhu bakalářského studia.
Absolventi programů příbuzných oboru Biologie se zaměřením na vzdělávání mohou být přijati po posouzení vedoucím katedry biologie a musí vykonat ústní přijímací zkoušku (ústní pohovor zaměřený na znalosti z bakalářského studia a předpokladů ke studiu Učitelství BI).


Absolventi oboru Chemie se zaměřením na vzdělávání musí vykonat ústní přijímací zkoušku (ústní pohovor zaměřený na znalosti z bakalářského studia a předpokladů ke studiu Učitelství CH).
Absolventi programů příbuzných oboru Chemie se zaměřením na vzdělávání mohou být přijati po posouzení vedoucím katedry chemie a musí vykonat ústní přijímací zkoušku (ústní pohovor zaměřený na znalosti z bakalářského studia a předpokladů ke studiu Učitelství CH).

Minimální počet bodů pro úspěšné absolvování přijímacího řízení je 100 bodů získaných v každé z obou částí přijímacího řízení (chemie, biologie).

Další podmínkou pro přijetí ke studiu ve studijním programu je platná zdravotní způsobilost ke studiu příslušného studijního programu. Zdravotní způsobilost potvrzuje zpravidla praktický lékař a nesmí být starší než 4 měsíce před ukončením sběru přihlášek ke studiu. V případě zdravotní způsobilosti potvrzené lékařem v zahraničí je požadován úřední překlad. Uchazeč předkládá vždy originál potvrzení o zdravotní způsobilosti v listinné podobě dle obecných informací o přijímacím řízení zveřejněných na webu PřF. Tiskopis lékařského posudku, včetně textu požadavků na zdravotní způsobilost, je přílohou pravidel pro přijímací řízení a podmínek pro přijetí ke studiu na PřF UHK. Potvrzení na jiných typech formulářů je nepřípustné.

Minimální hranice úspěšnosti

200

Maximální celkové hodnocení

400

Předpokládaný počet přijímaných

20

Kontakt

Katedra chemie PřF UHK, PharmDr. Adam Skarka, Ph.D.

E-přihláška