O konferenci

Téma: Respekt k rozmanitosti

Respekt k rozmanitosti je jedním ze základních etických principů, který je dokonce explicitně zahrnut do globální definice sociální práce vytvořené Mezinárodní federací sociálních pracovníků (IFSW). Zde je vedle sociální spravedlnosti, lidských práv a kolektivní odpovědnosti výslovně pojmenován jako jeden z ústředních principů. V Prohlášení Mezinárodní federace sociálních pracovníků o etických principech z roku 2018 je mu věnován bod 3.2, v němž je deklarováno, že sociální pracovnice a pracovníci “pracují na posílení inkluzivních komunit, které respektují etnickou a kulturní rozmanitost společnosti, s ohledem na individuální, rodinné, skupinové a komunitní rozdíly”. Tento princip je zde považován za jeden z předpokladů prosazování sociální spravedlnosti. 

Téma konference Hradecké dny sociální práce v roce 2023 chápeme v širokém významu, který jde nad rámec etnické, rasové, národnostní a kulturní dimenze. Rádi bychom do diskuze zahrnuli také rozmanitosti vyplývající z genderu, věku, zdravotního stavu, sociální či ekonomické pozice, sexuálních identit, politických ideologií a různých světonázorů. 

Uvítáme příspěvky zaměřené na teorii i praxi sociální práce ve všech jejích segmentech.

V rámci konference budeme hledat odpovědi zejména na následující otázky, které jsou zároveň základními tematickými okruhy konference:

 

1. Jak se princip respektu k rozmanitosti vztahuje k dalším principům a hodnotám sociální práce, jako jsou sociální spravedlnost, sociální rovnost, lidská práva, kolektivní odpovědnost, lidská důstojnost, právo na sebeurčení, právo na participaci, celostní přístup a další? Jaké kolize mohou vznikat mezi respektem k diverzitě a dalšími principy či hodnotami? Jak je vhodné případné konflikty principů či hodnot řešit?

 

2. Jaké nástroje posouzení nepříznivých situací klientů (jedinců, rodin, skupin, komunit) dobře reprezentují respekt k rozmanitosti? V rámci této otázky vzniká prostor i pro kritickou reflexi nástrojů, které naopak tento princip nezohledňují dobře.

 

3. Jaké praktické strategie přispívají k prosazování respektu k diverzitě? Stejně tak je podstatné kriticky reflektovat strategie nefunkční či kolidující s principem individuálního přístupu. 

 

4.  Jak fungují a jak se projevují stereotypy a předsudky kolidující s hodnotou jedinečnosti v teoriích a praxi sociální práce?  

 

5. Jak prosazovat respekt k rozmanitosti ve vzdělávání v sociální práci? Přivítáme zkušenosti, postupy a příklady dobré praxe jak z kvalifikačního, tak celoživotního vzdělávání.

 

6. How to promote diversity and inclusion in international and global context?