FF Věda a výzkum, Tiskové zprávy, Aktuálně, Zaměstnanci 9. 3. 2022

Výzkumníci z katedry sociologie představili a diskutovali výsledky projektu TAČR Sociální změny spojené s rozvojem automobilové výroby v průmyslové zóně Solnice-Kvasiny-Rychnov n/Kněžnou

V pondělí 28. února se v Solnici konal workshop „Sociální změny spojené s rozvojem automobilové výroby v průmyslové zóně Solnice-Kvasiny-Rychnov n/Kněžnou“. Workshop pod záštitou děkana Filozofické fakulty Univerzity Hradec Králové J. Prouzy a hejtmana Královéhradeckého kraje M. Červíčka byl zaměřen na poznatky získané v rámci projektu Analýza sociální situace ve vztahu k automobilové výrobě v průmyslové zóně Solnice-Kvasiny-Rychnov n/Kněžnou, který je spolufinancován se státní podporou Technologické agentury ČR v rámci programu ÉTA. Akce se zúčastnili představitelé kraje, CIRI, ŠKODA AUTO, zástupci místních samospráv, policie a dalších aktérů. Řešitelský tým tvoří PhDr. Miroslav Joukl, Ph.D. (hlavní řešitel), doc. Mgr. Ján Bunčák, CSc., RNDr. Mgr. Lucie Vítková, Ph.D., Mgr. Tomáš Ledvinka, Ph.D. Výsledky výzkumu budou sloužit aplikačnímu garantovi, kterým je Královéhradecký kraj. Děkan Filozofické fakulty Univerzity Hradec Králové ocenil spolupráci s aplikačním grantem a přínos, který mohou skýtat výzkumníci z Univerzity Hradec Králové. "Naše fakulta dlouhodobě přispívá k rozvoji (nejen) našeho kraje a jsem velmi rád, že jsme to nyní měli možnost prokázat i v tak zásadním tématu, jako jsou příležitosti a hrozby spojené s přítomností klíčového výrobního komplexu. Výzkumný tým, tvořený převážně z pracovníků Katedry sociologie Filozofické fakulty Univerzity Hradec Králové, odvedl neuvěřitelný kus práce a jsem jim za to moc vděčný.“

Hlavní řešitel M. Joukl považuje za důležité, že výzkum ukázal na směry dalšího regionálního rozvoje. „Problém spočívá v tom, že role jednotlivých aktérů s odlišnými zájmy, sférou či nástroji působení je nutné ještě účinněji skloubit do funkční a udržitelné spolupráce. Rozvoj automobilové výroby v regionu představuje velké příležitosti, ale také zátěž s řadou sociálních dopadů. Zřetelné jsou např. v oblasti dopravy, pracovního trhu a změn v krajině. Více pozornosti si zasluhuje i korporátní identita, která je zaměstnanci ŠKODA AUTO šířena i do mimopracovní sféry života, což plní jak pozitivní úlohu, ale nese s sebou i některá rizika. Na rizika je třeba pohlížet i v kontextu skutečnosti, že zdejší průmyslová výroba je dílčím článkem hierarchizovaného řetězce nadnárodního koncernu Volkswagen.“