PřF Aktuálně 23. 6. 2025

Největší vědecko-popularizační akce v Hradci Králové začínala s pár lavicemi. Dnes láká téměř deset tisíc návštěvníků.

Když se v červnu zaplní univerzitní kampus dětmi, školními batohy a radostným hlukem, znamená to jediné – začíná další ročník akce Hrajme si i hlavou. Ten letošní, v pořadí již šestnáctý, přilákal rekordní počet návštěvníků a nabídl program inspirovaný tématem MIMIKRY – přírodních klamů, které matou zrak i očekávání.

Hrajme si i hlavou, které se letos uskutečnilo 19. a 20. června, je oblíbenou vzdělávací akcí pořádanou katedrou fyziky s cílem přiblížit vědu dětem i dospělým prostřednictvím her, pokusů a tvořivých aktivit.

Impulsem k uspořádání prvního ročníku byla snaha nabídnout dětem možnost zažít vědu jinak – mimo školní lavice, tabuli a běžnou školní výuku. Myšlenku vytvořit otevřený program pro školy i veřejnost zformulovala v roce 2008 dr. Jana Česáková a dr. Michaela Křížová, která dodnes celou akci koordinuje.

Začínali jsme tím, že jsme ven vynesli pár lavic a se studenty tam prováděli jednoduché experimenty. Chtěli jsme, aby si děti mohly všechno samy vyzkoušet.

RNDr. Michaela Křížová, Ph.D.

Organizátorka akce Hrajme si i hlavou

Spolu s kolegyní Janou Česákovou tak položily základ projektu, který se postupně rozrostl v největší vědecko-popularizační akci v Královéhradeckém kraji.

Přestože za jejím vznikem stojí katedra fyziky, program Hrajme si i hlavou každoročně propojuje celou řadu přírodovědných oborů. Vedle chemie, biologie, fyziky a matematiky nechybí ani stanoviště s prvky techniky, tělesné výchovy nebo výtvarného tvoření. Akce tak nabízí pestrou formu poznávání napříč disciplínami.

Každý ročník se nese v duchu jednoho ústředního motivu, které sjednocuje obsah jednotlivých stanovišť. Letos byly tímto tématem MIMIKRY – přírodní jevy založené na klamání vzhledem nebo chováním. Promítly se do biologických poznávaček, matematických úloh i fyzikálních experimentů, které ukazovaly, jak snadno se dají ošálit lidské smysly.

A kdo se ošálit nenechal, získal na každém stanovišti kartičku s takzvaným hlavounem – maskotem a průvodcem celé akce. Jakmile jich děti nasbíraly dostatek, mohly si je vyměnit u speciálního stánku za drobné ceny.

Ale to, co dělá akci výjimečnou, není pouze její program – je to přístup. Velkou část aktivit připravují sami studenti přírodovědecké fakulty, zejména budoucí učitelé. Navrhují stanoviště, vedou aktivity a provázejí děti jednotlivými úkoly. Získávají tak cennou zkušenost s tím, jak pracovat s mladšími žáky a jak je zaujmout. „Každý rok mě překvapí, kolik studentů je ochotných tu být dva dny v kuse – a občas přijdou i s vlastním nápadem na aktivity,“ říká organizátorka Michaela Křížová. Do programu se kromě fakulty pravidelně zapojují také partnerské školy a instituce z Hradce Králové i širšího regionu.

Akce letos opět potvrdila, že spojení vědy, tvořivosti a osobního přístupu má smysl – a dokáže oslovit tisíce návštěvníků napříč generacemi. „Byly to moje dva nejlepší dny v červnu,“ sdílel jeden z návštěvníků. Výstižně tím shrnul, co si organizátoři přejí nejvíc: aby si účastníci odnesli zážitek, na který budou s radostí vzpomínat.

 

Více informací o nadcházející akci: hrajme-si-i-hlavou.cz