PřF Konference a přednášky 15. 2. 2019

Epigenetika, příběhy a mezioborové vztahy. Nová témata pro výuku přinesl seminář Praktická biologie

Přírodovědecká fakulta UHK znovu hostila seminář Praktická biologie pro učitele základních i středních škol. Společně s projektem Krajský akční plán rozvoje vzdělávání v Královéhradeckém kraji ho již podruhé organizoval 29. ledna 2019 dr. Ivo Králíček.


„Jsem rád, že jsme na PřF UHK mohli znovu přivítat učitele se zájmem se rozvíjet a vzdělávat. Loňský rok jsme seminář pojali ryze prakticky, výukou v laboratořích, letos jsme se zaměřili na budoucnost výuky biologie a na to, jak ji mohou obohatit nové vědecké směry a témata,“ popisuje dr. Králíček s tím, že akce se účastní i studenti posledních ročníků učitelských oborů PřF UHK a dostávají se tak do kontaktu s učiteli z praxe.
Na programu semináře byly tedy tentokrát dvě přednášky a praktické dílny.
 
Stopařův průvodce po epigenetice
První přednášky, s poeticky literárním názvem Stopařův průvodce pro učitele biologie, se zhostil prof. Jan Černý z Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy. Přednáška se zaměřila na hledání témat, která ukazují na propojenost biologie s ostatními obory. Biologie pro příští generace bude podle něj muset rezignovat na pokryvnou faktografii a na konkrétních zajímavých příkladech učit přemýšlet o světě, rozumět mu, rozvíjet kritické myšlení, a to na příbězích, jako je například evoluce, imunita a ontogeneze. Ukázal také biologii jako předmět s mnoha mezipředmětovými vazbami, problémově orientovanou výuku a přitom živou disciplínu, která díky pokroku stále překvapuje.



Dr. Radka Symonová na domácí půdě Přírodovědecké fakulty vystoupila s přednáškou Epigenetika ve vědě a v každodenním životě. S tímto vědním směrem se mnoho vyučujících při studiu na vysoké škole nemělo ani jak do hloubky seznámit, k jeho rozvoji došlo až v posledních 10–15 letech. Přitom ovlivňuje nejen téměř všechny oblasti biologie a medicíny, ale i náš každodenní život: „Epigenetika zkoumá způsoby využití genů buňkou, tedy to, který gen je ve které tkáni a kdy „zapnutý“ nebo „vypnutý“. Defekty epigenetické regulace genů mohou mít dalekosáhlé následky na naše zdraví – způsobují chronické záněty, kardiovaskulární choroby nebo rakovinné bujení. Známe však již celou řadu možností, jak sami můžeme epigenetiku našich genů regulovat.“ Na ono pomyslné „zapnutí“ a „vypnutí“ genu má totiž vliv vnější prostředí a životní styl, např. výživa, pravidelné cvičení, psychický stav, ale i materiální zázemí a sociální vazby. „S nadsázkou řečeno tak může pomoci učitelům vysvětlit žákům, proč je kouření a braní drog škodlivé nejen pro ně, ale i pro budoucí generace. Sama si myslím, že v budoucnu budeme aplikovanou epigenetiku potkávat na každém kroku v každodenním životě,“ zdůvodňuje její přínos ve výuce na školách přednášející Radka Symonová.  


 
Na cyklus přednášek navázaly praktické dílny v laboratoři. Pod vedením Mgr. Hotového a dr. Špačka měli možnost účastníci kurzu proniknout do tajů vodního světa drobných bezobratlých a vyzkoušet si práci v dílně zaměřené na informace, které nám poskytnou lebky různých druhů savců. „Pro moji praxi měla velký význam část popisující lebky savců. Mgr. Hotový naprosto splnil moje očekávání a vyčerpávajícím způsobem nás s touto problematikou seznámil. Získané zkušenosti využiji jak při výuce, tak i při přípravě žáků na přírodovědné soutěže,“ popsala svoje dojmy z praktických dílen jedna z účastnic, Kateřina Zikmundová.


Praktická biologie – opravdu praktická? 
A jak hodnotí přínos kurzu sami učitelé? „Seminář Praktická biologie byl pro mne velkým přínosem. Seznámila jsem se s novými vědeckými poznatky. Velmi charismatické vystoupení prof. Černého zaujalo mne i ostatní kolegy i kolegyně. Téma dr. Radky Symonové bylo pro řadu z nás nové a náročné,“ dodává dále Kateřina Zikmundová, která se Praktické biologie neúčastnila poprvé a jak sama říká, asi ne naposledy: „V loňském roce jsem se již jedné takové akce zúčastnila. Hodnotím velmi kladně přístup organizátorů, vlastní průběh, výběr témat i jednotlivých lektorů. Informace byly předávány zajímavou formou a doplněny o názorné ukázky i odkazy a získané materiály jsou vhodné ke zpestření výuky. Velmi ráda se v budoucnosti znovu zúčastním obdobných akcí.“


Kristýna Vávrová

Referentka PR