Čertovské experimenty jako nejpekelnější zkouška pro budoucí učitele přírodovědných oborů
4. a 5. prosince zaplnily chodby přírodovědecké fakulty stovky žáků. Zatímco pro žáky základních škol to byly dva dny plné pokusů a zábavy, pro naše studenty učitelství šlo o jednu z nejnáročnějších forem pedagogické praxe. Museli totiž vyměnit roli studentů za roli učitelů.
Zaujmout třicet dětí, které čekají zábavu, není jen tak. Naši studenti museli rychle reagovat na zvídavé dotazy a vysvětlovat složité věci jednoduše. Právě tady, mimo přednáškové sály, se ukazuje, kdo dokáže teorii prodat v praxi. Pokud výklad není srozumitelný a zábavný, děti to dají okamžitě najevo.
Na Čertovských experimentech žáci nezůstali v roli pasivních diváků, ale sami se pustili do pekelných aktivit. Vyzkoušeli si sérii pokusů s čerty z chemie a fyziky, které jim ukázaly, jak funguje svět kolem nás. Matematika jim nabídla sérii logických hádanek a šifer, u kterých rychle zjistili, že počítání není žádné peklo.

Na katedře biologie se žáci proměnili v detektivy. Kromě zkoumání bezobratlých se spolkem Insekta či minerálů pod UV světlem museli vyřešit případ zmizelé Knihy hříchů. Indicie k odhalení pachatele se ukrývaly přímo pod objektivy mikroskopů. Tato hra měla jasný cíl, a to nenásilnou formou naučit žáky mikroskopovat. Aby usvědčili zloděje, museli vzorky správně zaostřit, analyzovat a spojit si mikroskopické stopy s trasami podezřelých.


Pro budoucí učitele je tento přímý kontakt se žáky nenahraditelný. „Je to jedna z nejlepších praxí, kterou na bakaláři dostaneme,“ hodnotí zkušenost Jan Sebránek, student učitelství biologie a chemie. Studenti se učí improvizovat a pracovat s atmosférou ve třídě, což jim žádná učebnice nenahradí.
Z letošních Čertovských experimentů si tak nikdo neodnáší uhlí, ale to nejcennější, vědomosti. Naši studenti zase získávají zkušenosti, které se jim v praxi rozhodně neztratí.