FF Studenti, Aktuálně 4. 6. 2021

Výběr seminářů z povinně volitelných bloků – Historie se zaměřením na vzdělávání

 

Manuál pro výběr seminářů z povinně volitelných bloků

– Historie se zaměřením na vzdělávání

Posluchači, kteří budou v akademickém roce 2021/2022 studovat v 1. nebo 2. ročník Bc. studia Historie se zaměřením na vzdělávání (verze maior i minor) si budou zapisovat semináře z jednotlivých volitelných bloků. Z každého bloku je třeba absolvovat nejméně 2 semináře.

V akademickém roce 2021/22 se budou otevírat semináře uvedené níže v tabulce podle jednotlivých semestrů a zároveň i bloků). Zápis na předmět bude omezen maximálním počtem studentů!
Doporučujeme vyhledat si předměty ve STAGu a podívat se na přehled témat a podmínky splnění. V tabulce je uvedena pouze zkratka předmětu, anotace a jméno vyučujícího, což posluchačům poskytne základní orientaci.

Povinně volitelný blok 5 v tabulce zahrnut není, neboť názvy předmětů dostatečně vypovídají o jejich povaze.
Předměty: Analýza a interpretace pramenů 1, Interpretace odborného textu 1 jsou zaměřeny na starší dějiny.
Předměty: Analýza a interpretace pramenů 2, Interpretace odborného textu 2 jsou zaměřeny na moderní dějiny.

Zkratka předmětu

Anotace tematického zaměření semináře

Vyučující

1.       ročník LS - Semináře z dějin středověku (blok1)

PSSSA

Předmět odrývá důležité stránky středověké společnosti a mentality středověkých lidí, zobrazí principy a výrazové prostředky sociální reprezentace panovníka i šlechty, ukazuje podstatu moci, prostředky k jejímu získání i udržení a odraz v životě společenských stavů i v literárních pramenech středověku.

doc. Šandera

PSSSC

Seminář je zaměřen na praktické seznámení s prameny a odbornou literaturou týkající se českých dějin od počátků vlády Lucemburské dynastie do nástupu Habsburků na český trůn (1310-1526). Součástí semináře je trénink zpracování vlastního odborného textu, prezentace dosažených poznatků k zadanému problému, odborná diskuze a propojení probírané látky s historickou mapou.

Dr. Dvořáčková

PSSSD

Cílem semináře je hlubší nástin obecných dějin středověku cca v letech 476-1526. Předmět se zaměřuje na specifická témata raného, vrcholného a pozdního středověku s důrazem k politickým, hospodářským, sociálním a kulturním dějinám evropského i mimoevropského prostoru

Dr.  Meško

PSSSE

Seminář z dějin středověku E navazuje na přednáškový cyklus Dějin středověku. Cílem předmětu je detailnější pohled na vybrané aspekty obecných a českých dějin prostřednictvím osudů několika významných intelektuálů.

Dr. Meško

PSSSF

Cílem semináře je seznámení posluchačů s kulturou evropského středověku počínaje pozdní antikou a konče "podzimem středověku" se zvláštním zřetelem na české země, a to v širším kontextu (myšlení, hmotná kultura, každodennost, náboženské představy), orientace v základní odborné literatuře a profilových dílech. Seminář se zaměřuje na díla výtvarného umění zasazená do širšího kulturního a historického rámce. Výuka probíhá formou krátkých teoretických úvodů, jež následuje společný popis a interpretace prezentovaných uměleckých děl.

Doc. Beran

PSSSH

Česká a moravská města ve středověku - seminář vhodně doplňuje základní přednáškový cyklus z dějin českého středověku, neboť městské dějiny jsou jeho významným komponentem. Pozornost bude věnována zvláště politickým, správním, právním, hospodářským a kulturním aspektům jejich vývoje. S ohledem na erudici přednášející, která se specializuje i na městskou diplomatiku a ediční teorii a praxi, bude náležitý prostor věnován i práci se středověkými prameny městské provenience.

Doc. Vojtíšková

PSVSA

Dějiny středověku ve výuce dějepisu A  - Seminář rozvíjí didaktické i metodické znalosti, dovednosti a postoje, které potřebuje pedagog pro školní výuku dějin středověku. V semináři je kladen důraz na analytickou práci s vybranými tematickými okruhy výuky dějin středověku. Jedná se o kapitoly: počátky středověku v Evropě a na našem území, život a kultura za vlády posledních Přemyslovců, Lucemburkové a dopad jejich vlády na českém území, život a kultura za vlády Jagellonců, role ženy ve středověku.

Mgr. Kapustová

2.       ročník ZS - Semináře z dějin raného novověku (blok2)

PSSNA

Seminář bude zaměřen na poznání vývoje české státnosti a jejího postupného rozplývání v habsburské monarchii. Diskutována bude povaha předbělohorského stavovského státu a jeho sporů s centralizačními pokusy panovníka, dále podoba pobělohorského státu panovnického absolutismu a jeho přeměna ve stát osvícenský. Součástí studované látky bude působnost správních úřadů a územní vývoj českého státu v rámci proměn habsburského teritoria. Studenti se naučí pracovat s odbornou literaturou, edicemi dokumentů a mapami, porovnávat je a chápat historický a geografický kontext.

Dr. Tikovský

PSSNB

Seminář je věnován vývoji české šlechty jako sociálního organismu v období renesance a baroka. Výklad zahrnuje témata: panský a rytířský stav na přelomu 15. a 16. století s přihlédnutím k jejich genezi; magnátská vrstva mezi českými a moravskými pány a skupina slezských knížat; prolamování titulatury panského stavu před rokem 1618 a společenská a titulární diferenciace šlechty po roce 1621; změny v národnostní skladbě šlechty; majetkové přesuny po porážce stavů; příbuzenské vazby předních rodů; rytířský stav a jeho oslabený vliv v pobělohorské stavovské společnosti a postupná přeměna rytířů ve služebnou vrstvu státního absolutismu (byrokracie a armáda). Dotčeny jsou proměny heraldického vyjádření prestiže šlechty ve sledovaném období.

Dr. Tikovský

PSSNC

Cílem semináře je skrze řízenou diskuzi nad primárními prameny a ukázkami z literatury studenty seznámit s tématem základní problémy evropských a světových dějin 18. století

Dr. Květina

PSSNF

Předmět se zaměřuje na jednotlivé aspekty reformační kultury a jejího dědictví v období od 16. do konce 18. století.

Dr. Tikovský

PSVRB

 

Dějiny raného novověku ve výuce dějepisu B - Seminář rozvíjí didaktické i metodické znalosti, dovednosti a postoje, které jsou potřebné během školní výuky dějin raného novověku. V semináři je kladen důraz na analytickou práci s vybranými tematickými okruhy výuky dějin raného novověku Jedná se především o kapitoly: reformace a protireformace, předbělohorské období, stavovské povstání, třicetiletá válka a pobělohorské období.

Dr. Květina

2.       ročník LS - Semináře z dějin 19. století (blok 3)

PSSDA

Cílem semináře je s pomocí řízené diskuze nad vybranými příklady z primární i sekundární literatury seznámit s tématem základní problémy dějin českých zemí v 19. století.

Doc. Hutečka

PSSDB

Cílem semináře je s pomocí řízené diskuze nad zadanými pramennými materiály i sekundární literaturou studenty seznámit s tématem základní problémy evropských dějin "dlouhého" 19. století.

Doc. Hutečka

PSSDC

Cílem semináře je s pomocí řízené diskuze nad primárními prameny a literaturou seznámit studenty s tématem základní problémy dějin "dlouhého" 19. století v globálním kontextu.

Dr. Květina

PSSDD

České feministické myšlení 19. století - seminář se zabývá českým feministickým myšlením v "dlouhém" 19. století v evropském kontextu. Problematika bude pojata v souvislostech soudobého filozofického a sociologického myšlení, činnosti ženských organizací, politických stran a názorů jednotlivců - mužů a žen - na vzdělávání, profesní aktivity a veřejnou činnost žen.

Prof. Musilová

PSSDF

Cílem předmětu je postihnout vývoj moderního umění a jeho postupné etablování v evropské kultuře. Posluchači jsou seznamováni nejen s proměnou uměleckých směrů a stylů, dobové estetiky a výtvarných technik, ale i proměňujícími se funkcemi umělecké tvorby v závislosti na proměnách společenského, hospodářského, kulturního i politického kontextu. Přednášky jsou doplňovány vizualizací výtvarného umění a poslechem hudebních ukázek. Takto prezentovaná umělecká díla jsou interpretována. Posluchači se mohou do interpretace zapojovat.

Doc. Středová

PSSDG

Bude se vyučovat již v ZS.  

Knoflíky a spínadla v dějinách lidské kultury: Cílem kurzu je přestavit téma knoflíků a spínadel v roli důležité součásti každodennosti člověka, od starověku po současnost, a to v roli technické pomůcky, módního i symbolického předmětu. Geograficky bude předmět zaměřen především na region Evropy, vybrané kapitoly využijí také kontextu mimoevropských kultur. Druhá část kurzu bude zaměřena na představení specifických regionálních produkcí, které se do dějin knoflíku a galanterie zapsaly unikátním designem, specifickou technologií, ale také velkým ekonomickým významem pro danou lokalitu.

Mgr. Hrušková

PSVNB

 

Dějiny 19. století ve výuce dějepisu B - Seminář rozvíjí didaktické i metodické znalosti, dovednosti a postoje, které jsou potřebné během školní výuky dějin 19. století. V semináři je kladen důraz na analytickou práci s vybranými tematickými okruhy výuky dějin 19. století. Jedná se především o kapitoly: Velká francouzská revoluce, revoluční rok 1848, Amerika v 19. století, sjednocení Itálie a Německa a kolonialismus.

Dr. Hes

3.       ročník ZS - Semináře z dějin 20. století (blok 4)

PSSMA

Ženy a politika 1918-1939 - Seminář se zabývá postavením a činností žen v politice s důrazem na poslankyně a senátorky Národního shromáždění Československé republiky. Problematika bude pojata v širším kontextu zahrnujícím politické strany, parlament a ženské organizace. Jádrem výkladu budou politické aktivity žen v Národním shromáždění, zejména ty, které byly spojeny s pokusem prosadit reformu občanského zákoníku, trestního zákoníku a se snahou zlepšit sociální a pracovně právní postavení žen a matek.

Prof. Musilová

PSSMC

Tématem semináře je Československo a střední Evropa v epoše Studené války. Seminář je určen k prohloubení znalostí a komparativnímu pochopení vývoje zemí střední Evropy v období tzv. Studené války. Koncept vychází ze základních osvojených znalostí dějin Československa po roce 1945 a vhodně je doplňuje a komparuje s dalšími středoevropskými státy. Všímá si především shod ve vývoji totalitně orientovaných komunistických a socialistických států střední Evropy, stejně jako státních a společenských diferenciací mezi jednotlivými režimy. Důraz je rovněž kladen na pochopení vztahů mezi jednotlivými zeměmi a SSSR, a to především prostřednictvím existence nadstátních organizací, určených pro kontrolu a ovládání klíčových složek států (především Varšavské smlouvy a RVHP). Studenti získají na semináři hlubší vhled do organizace Východního bloku, mocenského postavení SSSR v něm, a rovněž si osvojí znalosti o historických fenoménech zemí střední Evropy v kontextu Studené války. Seminární činnost bude rovněž vycházet z analýzy a interpretace důležitých národních a mezinárodních dokumentů dané doby.

Dr. Štěpán

PSSMF

Cílem semináře je zprostředkovat posluchačům poznání umělecké tvorby 20. století s akcentem položeným na rozvoj abstraktního umění a reakce na tento typ tvorby. Seminář má vždy část výkladovou a praktickou. Výkladová část uvádí posluchače do problému, praktická jim umožňuje zapojit se do interpretace konkrétních uměleckých děl.

Doc. Středová

PSSMG

Studentská opoziční hnutí v Československu a Polsku: Smyslem semináře je seznámit studenty s genezí, strukturou a činnostmi studentských opozičních hnutí, které se profilovaly na vysokých školách nejen v Československu, ale i v Polsku a svými aktivitami bojovaly proti totalitnímu zřízení komunistické strany. Pozornost bude věnována historickým a kulturním událostem v období 80. let 20. století na jejíž pozadí se odehrály největší protirežimní studentské demonstrace.

Mgr. Parchanská

PSSMX

Konkrétní podoba semináře se mění v závislosti na osobě hostujícího odborníka. Výuka probíhá v anglickém jazyce.
ZS 2021: The Postcolonial Syndrome and the Identity Crisis: the case of Rwanda (Dr Iakovos Menelaou).
Course aims and outline:
Rwanda is a landlocked country located in east-central Africa and its population consists of 80% Hutus, 14% Tutsis and 1% Twa. Today, Rwanda is considered the safest country in Africa, nevertheless in the 1990s the case was very different. Rwanda was a divided country where the conflicts between the Hutus and the Tutsis resulted in the last genocide of the twentieth century in 1994. In this course, we will examine the reasons and the roots of the Hutu-Tutsi conflict. We will also examine how far the implementation of ?divide and rule? by the Belgian colonists, and especially their decision to introduce ethnic identity cards in 1926, strengthened this division between the two ethnic groups. The course will start with an analysis of colonialism and postcolonialism and a brief history of ?divide and rule.?

Dr. Menelaou

PSVMB

Dějiny 20. století ve výuce dějepisu B - Seminář rozvíjí didaktické i metodické znalosti, dovednosti a postoje, které jsou potřebné během školní výuky dějin 20. století. V semináři je kladen důraz na analytickou práci s vybranými tematickými okruhy výuky dějin 20. století. Jedná se především o kapitoly: 1. světová válka, 2. světová válka, Československo v letech 1968-1989 a vývoj české společnosti po roce 1990.

Dr. Hes