Učitelství pro 2. stupeň základních škol - výtvarná výchova

  • Typ studia: Magisterské navazující
  • Forma studia: Prezenční
  • Doba studia: 2 roky
  • Vyučovací jazyk: Čeština

E-přihláška

Popis studia

Jako absolvent v rámci didaktiky, metodiky a navazující oborové praxe získáte komplexní kompetence pro výuku vybraných předmětů na základní škole. Při zpracování závěrečné práce si osvojíte metodické základy vědecké a výzkumné činnosti. Program je strukturován v souladu s požadavky na profil absolventa studia učitelství ZŠ tak, aby rozvíjel profesní kompetenci nezbytnou pro úspěšný výkon povolání učitele. Po úspěšném ukončení studia budete plně kvalifikovaným učitelem vybraného stupně škol.
Chcete vychovávat další generace a předávat jim znalosti, které jste sami získali? Máte ambice ovlivnit studenty ve veku 12–15? Zvolte si kombinaci dvou nabízených oboru z naší nabídky a staňte se učitelem na základní škole.

Obecné podmínky:

Ke studiu budou přijímáni absolventi bakalářského studia oborů se zaměřením na vzdělávání v rámci studijního programu Specializace v pedagogice. Absolventi bakalářského studia v jiných studijních programech a oborech musí v rámci přijímacího řízení doložit absolvování předmětů modulu pedagogické propedeutiky. Na PdF UHK se jedná o předměty Pedagogická propedeutika, Pedagogická praxe 1 a 2, Psychologie obecná a vývojová, Obecná didaktika, Psychologie sociální a osobnosti, Pedagogické praktikum, Výchovná témata ve vzdělávání nebo je třeba doložit absolvování předmětů obsahově podobných (konečné slovo při posouzení studia má v tomto případě Katedra pedagogiky a psychologie Pedagogické fakulty UHK).

Absolvování předmětů modulu pedagogické propedeutiky doloží uchazeč nejpozději v srpnu/září 2024. Předměty modulu je možné absolvovat v průběhu bakalářského studia (uchazeč spolu s diplomem doloží diploma supplement) či v rámci celoživotního vzdělávání (dokládá se Osvědčením o absolvování kursu celoživotního vzdělávání).

Uchazeči o studium, kteří absolvovali předchozí bakalářský stupeň studia oboru v jiném studijním programu než Specializace v pedagogice a nedoloží v rámci přijímacího řízení doklad o absolvování modulu pedagogické propedeutiky, nemohou být ke studiu přijati.

Ke studiu budou přijímáni pouze ti uchazeči, kteří předloží při zápisu ke studiu úředně ověřenou kopii diplomu získaného v rámci bakalářského studia. Uchazeč, který nedoloží doklad o svém předchozím studiu, nemůže být přijat ke studiu.

Dostupné kombinace

Student si volí závazně kombinací dvou specializací z nabídky.

Výuka některých specializací je zajištěna ve spolupráci s Přírodovědeckou a Filozofickou fakultou Univerzity Hradec Králové.

Učitelství pro 2. stupeň základních škol - anglický jazyk a literatura

Učitelství pro 2. stupeň základních škol - biologie

Učitelství pro 2. stupeň základních škol - český jazyk a literatura

Učitelství pro 2. stupeň základních škol - dějepis

Učitelství pro 2. stupeň základních škol - etická výchova

Učitelství pro 2. stupeň základních škol - francouzský jazyk a literatura

Učitelství pro 2. stupeň základních škol - fyzika

Učitelství pro 2. stupeň základních škol - hudební výchova

Učitelství pro 2. stupeň základních škol - chemie

Učitelství pro 2. stupeň základních škol - informatika

Učitelství pro 2. stupeň základních škol - matematika

Učitelství pro 2. stupeň základních škol - německý jazyk a literatura

Učitelství pro 2. stupeň základních škol - občanská nauka

Učitelství pro 2. stupeň základních škol - ruský jazyk a literatura

Učitelství pro 2. stupeň základních škol - tělesná výchova

Učitelství pro 2. stupeň základních škol - základy techniky

Profil uchazeče

Požadavky na předchozí studium: Absolvování bakalářského studijního výtvarného oboru na vysokých školách.

Uchazeče se specifickými poruchami učení, kteří se hlásí na učitelsky zaměřené bakalářské a navazující magisterské a magisterské studijní programy, upozorňujeme, že jim nebude poskytnuta žádná tolerance a úlevy u přijímacích zkoušek nad rámec ostatních uchazečů. V případě přijetí ke studiu nebudou těmto studentům přiznána opatření pro vyrovnání příležitostí při prověřování znalostí, schopností a dovedností, které směřují k přípravě regulované profese učitele.

Profil absolventa

Odborná příprava budoucích výtvarných pedagogů disponujících profesními – odbornými i pedagogickými kompetencemi. Dvouoborové studium je zaměřeno na kultivaci a specializaci praktických odborných dovedností a znalostí v oblasti výtvarného umění a výtvarné tvorby, na rozšíření odborné teoretické erudice v oboru dějin výtvarného umění a v dalších společenskovědních oblastech. Výuka je zaměřena na získání zvláštních pedagogických a didaktických dovedností ve výchovně vzdělávacím procesu na ZŠ, které profilují pedagogickou kvalifikaci absolventa.

Cílem studijního oboru je výchova flexibilního, kreativního absolventa, který dokáže své odborné vzdělání skloubit s pedagogickými a didaktickými dovednostmi, uplatnit je tvůrčím způsobem ve výchovně vzdělávací praxi a reagovat na měnící se společenské potřeby.

Charakteristiku profesí a institucí, kde může uplatnit získané vzdělání:

  • základní školy, ZUŠ
  • instituce v oblasti kultury a mimoškolního vzdělávání

Přijímací řízení

Rozsah a obsah přijímací zkoušky:

Talentová část:

Portfolio:

Soubor vlastních výtvarných prací a realizací s obrazovou přílohou, dále seznam výstav popř. publikační tvorby (recenze, názory, příspěvky, seznam prostudované oborové literatury).

Kritéria hodnocení: kvalita prací, grafické řešení portfolia, minimální rozsah 20 stran.

Max. 50 bodů.

Výtvarný projekt:

Předložení výtvarného projektu, kde uchazeč využije získané znalosti pro svou další tvorbu v navazujícím magisterském studiu.

Kritéria hodnocení: stylizační, obsahová a grafická úroveň projektu, minimální rozsah 3 normostrany, formát A4.

Max. 30 bodů.

Praktická zkouška:

Uchazeči, kteří studovali bakalářský obor na KVKTT, PdF, UHK (Výtvarná tvorba se zaměřením na vzdělávání, Grafická tvorba multimédia, Textilní tvorba a Uměleckořemeslné textilní disciplíny praktickou zkoušku nevykonávají a získávají za tuto zkoušku plný počet bodů, tj. 20 bodů

Ostatní uchazeči – vykonávají praktickou zkoušku z malby v rámci řešení jednoho úkolu (cca 3 hodiny). S sebou přinést: 2x čtvrtka formátu A2, temperové barvy, štětce, nádobu na vodu, paletu, lepicí pásku.

Max. 20 bodů.

Ústní část:

Pohovor:

Znalosti z oblasti dějin umění (od pravěku po současnost).

 Max. 60 bodů.

Orientace v oboru:

Přehled o uměleckém výtvarném dění.

Přehled o studijní oborové literatuře (monografie, časopisy, katalogy, apod.).

Míra pedagogicko-psychologických osobnostních dispozic pro studium učitelství (např. vedení kurzů, workshopů, kroužků, … ve vazbě na zvolený obor).

Max. 40 bodů.

Celkové hodnocení: max. 200 bodů

Pohovor: max. 60 bodů

Orientace v oboru: max. 40 bodů

Portfolio: max. 50 bodů

Výtvarný projekt: max. 30 bodů

Praktická zkouška: max. 20 bodů

Limit úspěšnosti:

200 - 90 bodů … uspěl

89 -   0 bodů … neuspěl

Minimální hranice úspěšnosti

90

Maximální celkové hodnocení

200

Možnost prominutí zkoušky

Možnost prominutí přijímací zkoušky nebo její části není poskytována.

Doporučená literatura

  • Sturken, M. Studia vizuální kultury. Praha: Portál. 2010. ISBN: 978-80-7367-556-1.
  • Gombrich, E. H. Příběh umění. Praha: Argo, 2006.
  • Pijoan, J. (ed.): Dějiny umění VIII.-XII.. Praha 2001.
  • Dempseyová, A. Umělecké styly, školy a hnutí. Slovart, 2002, ISBN: 80-7209-402-5.
  • Ruhrberg, K. Umění 20. století. Edited by Ingo F. Walther. Praha: Slovart, 2004. 840 s. ISBN 80-7209-521-8.
  • kol. autorů. Dějiny českého výtvarného umění I-V. Praha. Academia, 1984-2005, ISBN 978-80-200-139-3.
  • Horáček, R. Galerijní animace a zprostředkování umění. Akademické nakladatelství CERM, 1998. ISBN 80-7204-084-7.

Předpokládaný počet přijímaných

20 - ve všech specializacích

Kontakt

Katedra výtvarné kultury a textilní tvorby PdF UHK:

E-přihláška