Učitelství pro 2. stupeň základních škol - německý jazyk a literatura

  • Typ studia: Magisterské navazující
  • Forma studia: Prezenční
  • Doba studia: 2 roky
  • Vyučovací jazyk: Čeština

E-přihláška

Popis studia

Jako absolvent v rámci didaktiky, metodiky a navazující oborové praxe získáte komplexní kompetence pro výuku vybraných předmětů na základní škole. Při zpracování závěrečné práce si osvojíte metodické základy vědecké a výzkumné činnosti. Program je strukturován v souladu s požadavky na profil absolventa studia učitelství ZŠ tak, aby rozvíjel profesní kompetenci nezbytnou pro úspěšný výkon povolání učitele. Po úspěšném ukončení studia budete plně kvalifikovaným učitelem vybraného stupně škol.
Chcete vychovávat další generace a předávat jim znalosti, které jste sami získali? Máte ambice ovlivnit studenty ve veku 12–15? Zvolte si kombinaci dvou nabízených oboru z naší nabídky a staňte se učitelem na základní škole.

Obecné podmínky:

Ke studiu budou přijímáni absolventi bakalářského studia oborů se zaměřením na vzdělávání v rámci studijního programu Specializace v pedagogice. Absolventi bakalářského studia v jiných studijních programech a oborech musí v rámci přijímacího řízení doložit absolvování předmětů modulu pedagogické propedeutiky. Na PdF UHK se jedná o předměty Pedagogická propedeutika, Pedagogická praxe 1 a 2, Psychologie obecná a vývojová, Obecná didaktika, Psychologie sociální a osobnosti, Pedagogické praktikum, Výchovná témata ve vzdělávání nebo je třeba doložit absolvování předmětů obsahově podobných (konečné slovo při posouzení studia má v tomto případě Katedra pedagogiky a psychologie Pedagogické fakulty UHK).

Absolvování předmětů modulu pedagogické propedeutiky doloží uchazeč nejpozději v srpnu/září 2024. Předměty modulu je možné absolvovat v průběhu bakalářského studia (uchazeč spolu s diplomem doloží diploma supplement) či v rámci celoživotního vzdělávání (dokládá se Osvědčením o absolvování kursu celoživotního vzdělávání).

Uchazeči o studium, kteří absolvovali předchozí bakalářský stupeň studia oboru v jiném studijním programu než Specializace v pedagogice a nedoloží v rámci přijímacího řízení doklad o absolvování modulu pedagogické propedeutiky, nemohou být ke studiu přijati.

Ke studiu budou přijímáni pouze ti uchazeči, kteří předloží při zápisu ke studiu úředně ověřenou kopii diplomu získaného v rámci bakalářského studia. Uchazeč, který nedoloží doklad o svém předchozím studiu, nemůže být přijat ke studiu.

Dostupné kombinace

Student si volí závazně kombinací dvou specializací z nabídky.

Výuka některých specializací je zajištěna ve spolupráci s Přírodovědeckou a Filozofickou fakultou Univerzity Hradec Králové.

Učitelství pro 2. stupeň základních škol - anglický jazyk a literatura

Učitelství pro 2. stupeň základních škol - biologie

Učitelství pro 2. stupeň základních škol - český jazyk a literatura

Učitelství pro 2. stupeň základních škol - dějepis

Učitelství pro 2. stupeň základních škol - etická výchova

Učitelství pro 2. stupeň základních škol - francouzský jazyk a literatura

Učitelství pro 2. stupeň základních škol - fyzika

Učitelství pro 2. stupeň základních škol - hudební výchova

Učitelství pro 2. stupeň základních škol - chemie

Učitelství pro 2. stupeň základních škol - informatika

Učitelství pro 2. stupeň základních škol - matematika

Učitelství pro 2. stupeň základních škol - občanská nauka

Učitelství pro 2. stupeň základních škol - ruský jazyk a literatura

Učitelství pro 2. stupeň základních škol - tělesná výchova

Učitelství pro 2. stupeň základních škol - výtvarná výchova

Učitelství pro 2. stupeň základních škol - základy techniky

Profil uchazeče

Uchazeč o studium musí být absolventem vysoké školy ve filologickém, pedagogickém nebo obdobném bakalářském studijním programu se zaměřením na německý jazyk.

U uchazeče o studium se předpokládá velmi dobrá praktická znalost německého jazyka na úrovni alespoň B2 Společného evropského referenčního rámce pro jazyky.

Uchazeče se specifickými poruchami učení, kteří se hlásí na učitelsky zaměřené bakalářské a navazující magisterské a magisterské studijní programy, upozorňujeme, že jim nebude poskytnuta žádná tolerance a úlevy u přijímacích zkoušek nad rámec ostatních uchazečů. V případě přijetí ke studiu nebudou těmto studentům přiznána opatření pro vyrovnání příležitostí při prověřování znalostí, schopností a dovedností, které směřují k přípravě regulované profese učitele.

Profil absolventa

Absolvent programu prokazuje vedle osobnostních a obecně profesních kompetencí znalost základů oboru – předpokladem je vývoj jazykové úrovně ze vstupní roviny minimálně B2 k výstupní rovině C1. Zvýšená pozornost je věnována produktivním jazykovým dovednostem. Praktická aplikace je uplatněna ve třech základních rovinách.

V rovině jazykové získá absolvent kompetence v systému jazyka, uvedené v přehledu úrovní Společného evropského referenčního rámce pro jazyky C1.

V rovině společensko-kulturní má absolvent přehled o společensko-kulturním zázemí cílového jazyka, schopnost sebevzdělávání v oboru, schopnost samostatného získávání informací z různých zdrojů, schopnost pracovat s jazykovými i literárními prameny i s texty různého zaměření, schopnost samostatně vyhledávat a zpracovávat materiály v oblasti svého profesního působení, schopnost předávat získané poznatky a informace, schopnost orientace v mezinárodních projektech včetně interkulturní způsobilosti.

V rovině jazykově-didaktické prokazuje absolvent dovednosti v následujících oblastech:

  • zprostředkování jazykového základu a předpokladů pro komunikaci žáků v rámci integrované Evropy a světa
  • vymezení obsahu a didaktické zpracování učiva
  • principy krátko – i dlouhodobého plánování učiva
  • metody a principy hodnocení
  • práce v heterogenních třídách, specifické poruchy učení a jejich náprava v hodinách německého jazyka, individualizace výuky
  • principy vedoucí k samostatnosti a sebereflexi žáka
  • orientace v literatuře dané jazykové oblasti.

Přijímací řízení

Rozsah a obsah přijímací zkoušky:

Uchazeč je přijat ke studiu bez přijímací zkoušky, po doložení úspěšného absolvování vysoké školy ve filologickém, pedagogickém nebo obdobném bakalářském studijním programu se zaměřením na německý jazyk. V případě jiného typu studia si musí uchazeč předem doplnit tzv. pedagogické minimum.

Minimální hranice úspěšnosti

1

Maximální celkové hodnocení

200

Předpokládaný počet přijímaných

20 - ve všech specializacích

Kontakt

Katedra německého jazyka a literatury, PdF UHK:

E-přihláška