O projektu

Kolegiální sítě v přípravě budoucích učitelů

Z čeho vycházíme?

Projekt usiluje o inovaci profesní přípravy budoucích učitelů 2. stupně základní školy a střední školy v oblasti vzájemných vztahů mezi vzdělavateli a budoucími učiteli. Reaguje na zkušenosti s tradiční profesní přípravou učitelů v České republice, které dominuje pedagogika charakteristická vztahovou hierarchičností a převahou nedialogické interakce mezi vzdělavateli a studenty. Naše zkušenosti i výzkum ukazují, že budoucí učitel se v takových podmínkách často dostává do pasivní pozice, která oslabuje jeho vlastní iniciativu i dostupnost kolegiální podpory, což může ve svých důsledcích komplikovat jeho učení a směřování k identifikaci s učitelskou profesí.

Co je naším cílem?

Záměrem projektu je proto přispět k rozvoji podmínek, v nichž se jak budoucí učitelé, tak i jejich vzdělavatelé stanou vzájemně se respektujícími a podporujícími partnery a aktéry vlastního profesního učení. Budujeme několik dlouhodobě spolupracujících kolegiálních sítí, ve kterých mají zájemci z řad budoucích učitelů a jejich vzdělavatelů pod vedením zkušených facilitátorů příležitost rozvíjet množství profesních kompetencí a díky této zkušenosti transformovat vlastní profesní sebepojetí i roli kolegů v něm.

Chcete vědět více o dění v kolegiálních sítích?

Obsahovou náplň pravidelných setkávání kolegiálních sítí nejlépe vystihuje termín supervize. Jsou dnes celosvětově široce užívaným nástrojem profesního i osobního rozvoje odborníků v nejrůznějších oblastech, např. v sociální práci, ve školství a ve zdravotnictví. Spočívají v budování kolegiality a vzájemné podpory, díky kterým mohou lidé čelit problémům společně. Potíže přestávají být záležitostí jednotlivce, ale stávají se východiskem pro rozvoj kolegiálního učení a pro hledání společných a systémovějších řešení. To podporuje nejenom větší pracovní efektivitu celých týmů, ale také sebedůvěru, angažovanost i profesní identifikaci jednotlivců.

Účastníci kolegiálních sítí spolu s touto novou zkušeností získají nové perspektivy na mnoho pracovních záležitostí, užitečné kontakty, nová přátelství a v neposlední řadě užitečné tipy pro práci se skupinovou dynamikou ve vlastní výuce.

Jak přesně to probíhá? - Hlavní aktivity projektu

4 sítě kolegiální podpory

Aktuálně jsou budovány a po dobu akademického roku 2022/2023 budou facilitovány čtyři paralelně fungující sítě kolegiální podpory. Sítě budou svým složením heterogenní, jejich členy bude minimálně 6 vzdělavatelů budoucích učitelů (akademici včetně oborových didaktiků a fakultní učitelé napříč různými obory) a minimálně 6 studentů 3. - 5. ročníku učitelství pro ZS2 a SŠ. Kolegiální sítě budou realizovat pravidelná setkávání na půdě PdF UHK, a to jedenkrát za měsíčně v délce 180 minut. V rámci těchto setkávání bude využíváno koučovacích, mentoringových a supervizních formátů ke sdílení individuálních zkušeností, porozumění, dovedností a strategií, kooperativní postupy k řešení konkrétních problémů, otevřená dialogická komunikace, reflexe, sebereflexe, popisná zpětná vazba, modelování dovedností, stanovování individuálních i společných cílů pro další profesní rozvoj. Aktivita jejich členů bude podporována zkušeným externím facilitátorem/supervizorem.

Síť supervizní podpory

Paralelně se čtyřmi sítěmi kolegiální podpory je budována, a po celou dobu projektu facilitována síť supervizní podpory, v rámci které jsou sdíleny zkušenosti facilitátorů sítí kolegiální podpory, členů realizačního týmu a potřeby členů kolegiálních sítí s cílem pružně reagovat na vývoj a maximálně podpořit zamýšlený dopad. V každém semestru proběhnou minimálně 3 supervizní setkání celého realizačního týmu, za celou dobu projektu tedy minimálně 9 setkání v rozsahu minimálně 90 minut. Supervizní skupiny budou facilitovány zkušeným externím supervizorem.

Co dalšího mají aktivity přinést? - Výstupy projektu

Sdílení zkušeností

  • Online platforma na webu PdF UHK

Online platforma na webu PdF UHK Zkušenosti očima různých účastníků budeme průběžně sdílet s odbornou i laickou veřejností na těchto webových stránkách. V sekci Naše zkušenosti najdete aktuální příběhy, názory a vzkazy našich účastníků, na které budete moci reagovat.

  • Workshopy v rámci Pedagogických dnů na PdF UHK

V rámci Pedagogických dnů 2022 a 2023 uspořádáme dva workshopy, na kterých bude možné se setkat jak s účastníky, tak i s externími členy týmu – facilitátory a supervizory, seznámit se s průběžnými výsledky a dopady aktivit a společně diskutovat důležité zkušenosti z oblasti kolegiální podpory a spolupráce.  

Vyhodnocování dopadu a inovace učitelských studií

  • Průběžné vyhodnocování dopadu projektu 

Aktivity projektu považujeme za intervence, jejichž dopad je důležité průběžně sledovat a vyhodnocovat. Abychom lépe porozuměli tomu, jak mechanismy této intervence vedou k výsledkům, členové cílových skupin budou proto průběžně dotazováni a jejich anonymní výpovědi vám budeme zprostředkovávat na této platformě. Celkové vyhodnocení dopadu vyústí do závěrečné výzkumné zprávy.

  • Inovace předmětů společného pedagogicko-psychologického základu

Abychom ale nezůstali jenom v teoretické rovině, plánujeme nejpřínosnější zkušenosti a zjištění začlenit do 11 povinných předmětů společného učitelského základu a oborových praxí. Také o tomto výsledku vás budeme na těchto stránkách podrobněji informovat. 

Kdo za projektem stojí? – Řešitelský tým

Řešitelka projektu

Doc. Mgr. Kateřina Juklová, Ph.D. (koordinátorka sítí, monitorování dopadu a implementace strategií do výuky)

Spoluřešitelé projektu
Interní zaměstnanci
Doc. PhDr. MgA. František Vaníček, Ph.D. (koordinátor celofakultní úrovně)
Mgr. Sylvie Tichotová, MBA (koordinátorka kolegiálních a supervizních sítí)
PhDr. Michaela Mádlová, Ph.D. (koordinátorka oborových didaktiků, koordinátorka implementací inovací)
Mgr. Daniela Vrabcová, Ph. D. (koordinátorka implementací inovací)
PhDr. Jindra Vondroušová, Ph.D. (koordinátorka akademiků)
Mgr. Petra Kubařová (facilitátorka online platformy)
Bc. Libor Filip (facilitátor online platformy)

Externí spolupracovníci
Mgr. Barbora Zelenková (koordinátorka studentů)
Mgr. Pavel Plaček, DiS. (facilitátor kolegiálních sítí)
Bc. Miroslav Zavadil, DiS. (facilitátor kolegiálních sítí)
Mgr. Lenka Bednářová (facilitátorka kolegiálních sítí)
Mgr. Michal Zahradník (supervizor, kouč a mentor)
Mgr. Jitka Musilová (facilitátorka kolegiálních sítí)
Mgr. Petra Zemanská (koordinátorka fakultních učitelů, facilitátorka online platformy)