Laboratoř kognitivních studií

Laboratoř na Fakultě informatiky a managementu Univerzity Hradec Králové se specializuje na výzkum uživatelského chování a kognitivních procesů při interakci s digitálními i fyzickými rozhraními. Zaměřuje se na sledování vizuální pozornosti, emočních reakcí a mentální zátěže s využitím pokročilých technologií, jako jsou stacionární oční kamery Tobii a Aurora nebo mobilní Eye-tracking brýle Pupil Labs NEON.

Laboratoř je vybavena špičkovým softwarem iMotions, který umožňuje synchronizaci Eye-trackingu s biometrickými daty, například galvanickou odezvou kůže (GSR) či analýzou výrazu tváře. Nedílnou součástí je také německý experimentální systém BeSigma pro tvorbu a řízení výzkumných scénářů.


Testování probíhá jak v kontrolovaném laboratorním prostředí, tak v reálných podmínkách s využitím mobilního vybavení, což umožňuje zkoumat přirozené uživatelské chování například v obchodech, při řízení či při práci. Laboratoř nabízí komplexní analýzu uživatelského zážitku (UX), včetně vyhodnocení pozornosti, orientace, rozhodovacích strategií i mentální náročnosti úkolů. Významným výstupem výzkumu je validovaný model EMLI (Eye-tracking Mental Load Index), který slouží k měření kognitivního zatížení uživatelů.
Do činnosti laboratoře jsou zapojeni studenti napříč studijními programy, kteří zde realizují bakalářské, diplomové i disertační práce, často v rámci spolupráce s firemním sektorem. Mezi nejvýznamnější partnery patří například ŠKODA AUTO, s níž byly realizovány projekty zaměřené na testování kariérního portálu či online kampaní. Laboratoř se dlouhodobě věnuje uživatelskému testování webových stránek, rozhraní, marketingových sdělení a fyzických produktů. Výsledky výzkumu jsou publikovány v odborných časopisech a prezentovány na národních i mezinárodních konferencích. Výzkumná činnost propojuje přístupy z oblasti informatiky, psychologie a marketingu s cílem porozumět tomu, jak lidé skutečně vnímají a používají moderní technologie. Důraz je kladen na praktické využití získaných poznatků při navrhování funkčních, přívětivých a uživatelsky přirozených řešení.
Laboratoř Eye-trackingu tak představuje důležitou součást výzkumného a inovačního zázemí Fakulty informatiky a managementu a aktivně přispívá k rozvoji vědeckého poznání i praktických aplikací v oblasti uživatelského výzkumu.

Laboratoř byla financována:

  • z vnitřních zdrojů fakulty 
  • z projektu: Rozvoj prostředí pro doktorská studia na UHK č. projektu: CZ.02.01.01/00/22_012/0007388
  • z poskytnutých darů v rámci spolupráce se Škoda Auto