Etická výchova se zaměřením na vzdělávání

  • Typ studia: Bakalářské
  • Forma studia: Prezenční
  • Doba studia: 3 roky
  • Vyučovací jazyk: Čeština

E-přihláška

Popis studia

Získáte základní přehled o etické problematice s ohledem na výchovu a vzdělávání. Uplatnění poté najdete především v neučitelských profesích v rámci školského systému, ve volnočasově zaměřených institucích, v neziskových a nestátních organizacích, ve státní správě rozličných stupňů a úrovní i v oblasti soukromě komerční (např. vzdělávací agentury) a personální.

Dostupné kombinace

Uvedený program se studuje v kombinaci dvou nabízených programů. Při zkombinování dvou programů si volíte program maior (tzv. hlavní program) a program minor (tzv. vedlejší program). Studijní program maior a minor se liší pouze zařazením bakalářské práce. Bakalářskou práci budete psát v programu, který zvolíte jako maior. Upozorňujeme, že zvolený program maior není možné v průběhu studia změnit!

Většinu programů se zaměřením na vzdělávání lze kombinovat i s minor programy zaměřenými na vzdělávání na Přírodovědecké fakultě a Filozofické fakultě UHK.

Tento program není možné kombinovat s programem Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání na FF.

Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání

Biologie se zaměřením na vzdělávání

Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání

Francouzský jazyk se zaměřením na vzdělávání

Fyzika se zaměřením na vzdělávání

Historie se zaměřením na vzdělávání (maior/minor)

Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání

Chemie se zaměřením na vzdělávání

Informatika se zaměřením na vzdělávání

Matematika se zaměřením na vzdělávání

Německý jazyk se zaměřením na vzdělávání

Ruský jazyk se zaměřením na vzdělávání

Tělesná výchova se zaměřením na vzdělávání

Výtvarná tvorba se zaměřením na vzdělávání

Základy techniky se zaměřením na vzdělávání

Profil uchazeče

Studium je určeno především pro uchazeče s osobnostním prosociálním zaměřením, se zájmem o etická témata a s ambicí následně nabyté způsobilosti uplatnit v učitelské profesi.

Předpokladem přijetí ke studiu je absolvování úplného středoškolského vzdělání (maturita). Uchazeč přikládá notářsky ověřený opis maturitního vysvědčení. Uchazeč dále prokazuje znalosti z předchozího studia ověřené písemným testem v rámci přijímací zkoušky.

Uchazeče se specifickými poruchami učení, kteří se hlásí na učitelsky zaměřené bakalářské a navazující magisterské a magisterské studijní programy, upozorňujeme, že jim nebude poskytnuta žádná tolerance a úlevy u přijímacích zkoušek nad rámec ostatních uchazečů. V případě přijetí ke studiu nebudou těmto studentům přiznána opatření pro vyrovnání příležitostí při prověřování znalostí, schopností a dovedností, které směřují k přípravě regulované profese učitele.

Profil absolventa

Absolvent bakalářského studijního programu Etická výchova se zaměřením na vzdělávání je především způsobilý a dostatečně připravený pokračovat ve studiu v navazujícím magisterském programu Učitelství pro 2. stupeň základních škol ve specializaci Etická výchova. Je rovněž plně uplatitelný v neučitelských profesích v rámci školského systému, ve volnočasově zaměřených institucích, v neziskových a nestátních organizacích, ve státní správě rozličných stupňů a úrovní i v oblasti soukromě komerční (např. vzdělávací agentury) a personální.

Navazující studia

Na Univerzitě Hradec Králové lze pokračovat ve studiu dvouletého navazujícího učitelského magisterského studia v programu Učitelství pro 2. stupeň základních škol s doporučenou preferencí specializace Etická výchova.

Přijímací řízení

Rozsah a obsah přijímací zkoušky:

Uchazeč předloží doklad o úplném středoškolském vzdělání s maturitou. Přijímací řízení je realizováno písemnou zkouškou, která má charakter vědomostního testu. Uchazeč o studium musí dosáhnout alespoň 61 bodů. Přijati budou studenti s nejvyšším počtem získaných bodů.

 Písemná část:

Obsahově je písemný test zaměřen na zjištění základních a všeobecných znalostí uchazeče v rozsahu učiva převážně společenskovědních předmětů středních škol gymnaziálního typu. Akcentována jsou témata v oblasti obecně kulturního přehledu, literatury, historie, geografie, společensko-politických událostí (současných i dřívějších), filozofie (etiky), psychologie, biologie člověka, pedagogiky  (včetně základní orientace ve školské problematice). Celkem lze získat maximálně 120 bodů.

Minimální hranice úspěšnosti

61

Maximální celkové hodnocení

120

Možnost prominutí zkoušky

Možnost prominutí přijímací zkoušky nebo její části je poskytována pouze v případě, že je studijní program již studován v kombinaci s jiným studijním oborem.

Doporučená literatura

  • ANZENBACHER, A. Úvod do etiky. Praha: Zvon, 1994.
  • KOLEKTIV. Filozofický slovník. Olomouc: FIN, 1995.
  • HARTL, P., HARTLOVÁ, H. Velký psychologický slovník. Praha: Portál, 2010.
  • JANIŠ, K., KRAUS, B., VACEK, P. Kapitoly ze základů pedagogiky. Hradec Králové: Gaudeamus, 2004.
  • JŮVA,V. a JŮVA,V. (sen.). Stručné dějiny pedagogiky. Brno: Paido, 2002.
  • LENCZ, L., KRIŽOVÁ, O. Etická výchova 1. Praha: Luxpress 2005.
  • KRATOCHVÍLOVÁ-MIEDZGOVÁ, J. Etika pro střední školy. Praha: Kvarta, 1996.
  • KUČEROVÁ, S. Člověk, hodnoty, výchova. Prešov: Grafotlač,1996.
  • NOVÁKOVÁ, M. a kol. Učíme etickou výchovu. Praha: Etické fórum ČR, 2006.
  • PRŮCHA, J. a kol. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009.
  • PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2001.
  • SEMRÁDOVÁ, I. Etika. Hradec Králové: Gaudeamus, 2009.
  • STÖRIG, H. J. Malé dějiny filosofie. Praha: Zvon, 1993.
  • VACEK, P. Rozvoj morálního vědomí žáků. Praha: Portál, 2008.
  • VACEK, P. Psychologie morálky a výchova charakteru žáků. Hradec Králové: Gaudeamus, 2013.
  • Dále: Publikace ze základů společenských věd a biologie člověka v rozsahu učiva střední školy.

Předpokládaný počet přijímaných

25 (maior + minor) - ve všech kombinacích

Kontakt

Katedra pedagogiky a psychologie PdF UHK:

E-přihláška