Etická výchova se zaměřením na vzdělávání
- Typ studia: Bakalářské
- Forma studia: Prezenční
- Doba studia: 3 roky
- Vyučovací jazyk: Čeština
Na stránce najdete
Popis studia
Získáte základní přehled o etické problematice s ohledem na výchovu a vzdělávání. Uplatnění poté najdete především v neučitelských profesích v rámci školského systému, ve volnočasově zaměřených institucích, v neziskových a nestátních organizacích, ve státní správě rozličných stupňů a úrovní i v oblasti soukromě komerční (např. vzdělávací agentury) a personální.
Dostupné kombinace
Uvedený program se studuje v kombinaci dvou nabízených programů. Při zkombinování dvou programů si volíte program maior (tzv. hlavní program) a program minor (tzv. vedlejší program). Studijní program maior a minor se liší pouze zařazením bakalářské práce. Bakalářskou práci budete psát v programu, který zvolíte jako maior. Upozorňujeme, že zvolený program maior není možné v průběhu studia změnit!
Většinu programů se zaměřením na vzdělávání lze kombinovat i s minor programy zaměřenými na vzdělávání na Přírodovědecké fakultě a Filozofické fakultě UHK.
Tento program není možné kombinovat s programem Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání na FF.
Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání
Biologie se zaměřením na vzdělávání
Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání
Francouzský jazyk se zaměřením na vzdělávání
Fyzika se zaměřením na vzdělávání
Historie se zaměřením na vzdělávání (maior/minor)
Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání
Chemie se zaměřením na vzdělávání
Informatika se zaměřením na vzdělávání
Matematika se zaměřením na vzdělávání
Německý jazyk se zaměřením na vzdělávání
Ruský jazyk se zaměřením na vzdělávání
Tělesná výchova se zaměřením na vzdělávání
Výtvarná tvorba se zaměřením na vzdělávání
Základy techniky se zaměřením na vzdělávání
Profil uchazeče
Studium je určeno především pro uchazeče s osobnostním prosociálním zaměřením, se zájmem o etická témata a s ambicí následně nabyté způsobilosti uplatnit v učitelské profesi.
Předpokladem přijetí ke studiu je absolvování úplného středoškolského vzdělání (maturita). Uchazeč přikládá notářsky ověřený opis maturitního vysvědčení. Uchazeč dále prokazuje znalosti z předchozího studia ověřené písemným testem v rámci přijímací zkoušky.
Uchazeče se specifickými poruchami učení, kteří se hlásí na učitelsky zaměřené bakalářské a navazující magisterské a magisterské studijní programy, upozorňujeme, že jim nebude poskytnuta žádná tolerance a úlevy u přijímacích zkoušek nad rámec ostatních uchazečů. V případě přijetí ke studiu nebudou těmto studentům přiznána opatření pro vyrovnání příležitostí při prověřování znalostí, schopností a dovedností, které směřují k přípravě regulované profese učitele.
Profil absolventa
Absolvent bakalářského studijního programu Etická výchova se zaměřením na vzdělávání je především způsobilý a dostatečně připravený pokračovat ve studiu v navazujícím magisterském programu Učitelství pro 2. stupeň základních škol ve specializaci Etická výchova. Je rovněž plně uplatitelný v neučitelských profesích v rámci školského systému, ve volnočasově zaměřených institucích, v neziskových a nestátních organizacích, ve státní správě rozličných stupňů a úrovní i v oblasti soukromě komerční (např. vzdělávací agentury) a personální.
Navazující studia
Na Univerzitě Hradec Králové lze pokračovat ve studiu dvouletého navazujícího učitelského magisterského studia v programu Učitelství pro 2. stupeň základních škol s doporučenou preferencí specializace Etická výchova.
Přijímací řízení
Rozsah a obsah přijímací zkoušky:
Uchazeč předloží doklad o úplném středoškolském vzdělání s maturitou. Přijímací řízení je realizováno písemnou zkouškou, která má charakter vědomostního testu. Uchazeč o studium musí dosáhnout alespoň 61 bodů. Přijati budou studenti s nejvyšším počtem získaných bodů.
Písemná část:
Obsahově je písemný test zaměřen na zjištění základních a všeobecných znalostí uchazeče v rozsahu učiva převážně společenskovědních předmětů středních škol gymnaziálního typu. Akcentována jsou témata v oblasti obecně kulturního přehledu, literatury, historie, geografie, společensko-politických událostí (současných i dřívějších), filozofie (etiky), psychologie, biologie člověka, pedagogiky (včetně základní orientace ve školské problematice). Celkem lze získat maximálně 120 bodů.
Minimální hranice úspěšnosti
61Maximální celkové hodnocení
120Možnost prominutí zkoušky
Možnost prominutí přijímací zkoušky nebo její části je poskytována pouze v případě, že je studijní program již studován v kombinaci s jiným studijním oborem.
Doporučená literatura
- ANZENBACHER, A. Úvod do etiky. Praha: Zvon, 1994.
- KOLEKTIV. Filozofický slovník. Olomouc: FIN, 1995.
- HARTL, P., HARTLOVÁ, H. Velký psychologický slovník. Praha: Portál, 2010.
- JANIŠ, K., KRAUS, B., VACEK, P. Kapitoly ze základů pedagogiky. Hradec Králové: Gaudeamus, 2004.
- JŮVA,V. a JŮVA,V. (sen.). Stručné dějiny pedagogiky. Brno: Paido, 2002.
- LENCZ, L., KRIŽOVÁ, O. Etická výchova 1. Praha: Luxpress 2005.
- KRATOCHVÍLOVÁ-MIEDZGOVÁ, J. Etika pro střední školy. Praha: Kvarta, 1996.
- KUČEROVÁ, S. Člověk, hodnoty, výchova. Prešov: Grafotlač,1996.
- NOVÁKOVÁ, M. a kol. Učíme etickou výchovu. Praha: Etické fórum ČR, 2006.
- PRŮCHA, J. a kol. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009.
- PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2001.
- SEMRÁDOVÁ, I. Etika. Hradec Králové: Gaudeamus, 2009.
- STÖRIG, H. J. Malé dějiny filosofie. Praha: Zvon, 1993.
- VACEK, P. Rozvoj morálního vědomí žáků. Praha: Portál, 2008.
- VACEK, P. Psychologie morálky a výchova charakteru žáků. Hradec Králové: Gaudeamus, 2013.
- Dále: Publikace ze základů společenských věd a biologie člověka v rozsahu učiva střední školy.
Předpokládaný počet přijímaných
25 (maior + minor) - ve všech kombinacích
Kontakt
Katedra pedagogiky a psychologie PdF UHK:
- Tereza Švagerková, e-mail: tereza.svagerkova@uhk.cz, telefon: 493 331 310
Nabídka sekce: Přijímací zkoušky