Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání

  • Typ studia: Bakalářské
  • Forma studia: Prezenční
  • Doba studia: 3 roky
  • Vyučovací jazyk: Čeština

E-přihláška

Popis studia

Bakalářské studium je koncipováno především jako přípravné studium pro magisterské programy Učitelství pro 2. stupeň základních škol a Učitelství pro střední školy. Přesto vám systematická znalost studovaného oboru umožní široké uplatnění ve všech oblastech, kde jsou vyžadovány jazykové a literární znalosti, např. v médiích, v knihovnách. Můžete se uplatnit jako editor nebo kulturní pracovník v různých institucích typu nakladatelství, státní správa, v institucích organizujících volnočasové aktivity.

Dostupné kombinace

Uvedený program se studuje v kombinaci dvou nabízených programů. Při zkombinování dvou programů si volíte program maior (tzv. hlavní program) a program minor (tzv. vedlejší program). Studijní program maior a minor se liší pouze zařazením bakalářské práce. Bakalářskou práci budete psát v programu, který zvolíte jako maior. Upozorňujeme, že zvolený program maior není možné v průběhu studia změnit!

Většinu programů se zaměřením na vzdělávání lze kombinovat i s minor programy zaměřenými na vzdělávání na Přírodovědecké fakultě a Filozofické fakultě UHK.

Biologie se zaměřením na vzdělávání

Fyzika se zaměřením na vzdělávání

Historie se zaměřením na vzdělávání (maior/minor)

Chemie se zaměřením na vzdělávání

Informatika se zaměřením na vzdělávání

Matematika se zaměřením na vzdělávání

Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání (maior/minor)

Profil uchazeče

Podmínkou přijetí ke studiu je úplné středoškolské vzdělávání ukončené maturitou a úspěšné složení přijímací zkoušky, při které uchazeč musí prokázat schopnost porozumět jazykovému a literárnímu textu, orientaci v jazykovém systému, v literárněteoretických a literárněhistorických disciplínách.

Uchazeče se specifickými poruchami učení, kteří se hlásí na učitelsky zaměřené bakalářské a navazující magisterské a magisterské studijní programy, upozorňujeme, že jim nebude poskytnuta žádná tolerance a úlevy u přijímacích zkoušek nad rámec ostatních uchazečů. V případě přijetí ke studiu nebudou těmto studentům přiznána opatření pro vyrovnání příležitostí při prověřování znalostí, schopností a dovedností, které směřují k přípravě regulované profese učitele.

Profil absolventa

Absolvent je připraven pro studium navazujících magisterských studijních programů s týmiž nebo obdobnými dominantními oblastmi studia. Absolvent je tedy primárně vzdělán pro další studium učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základní školy a střední školy.

Charakteristika profesí, kde absolvent může uplatnit získané vzdělání:

Systematická obecně pedagogicko-psychologická průprava s oborově didaktickou propedeutikou u oborové didaktické aplikace umožňuje absolventovi uplatnění v institucích zaměřených na edukaci v širokém smyslu.  Oborová část studijního plánu rozvíjí jazykovou způsobilost a všeobecný kulturní přehled využitelný v širokém spektru institucí mimo sféru vzdělávání. Systematické studium jazykových a literárních disciplín tvoří základ pro uplatnění v okruhu oborově vymezených profesí. Absolvováním bakalářského studijního programu se student nestává učitelem.

Způsobilost absolventa v oblasti pedagogicko-psychologické a speciálně pedagogické části přípravy je založena na budování předpokladů pro rozvíjení profesních pedagogických dovedností.

Navazující studia

Na Univerzitě Hradec Králové lze pokračovat ve studiu dvouletého navazujícího učitelského magisterského studia v programu Učitelství pro 2. stupeň základních škol nebo v programu Učitelství pro střední školy. 

Přijímací řízení

 Rozsah a obsah přijímací zkoušky:

Podmínkou přijetí ke studiu je úplné středoškolské vzdělávání ukončené maturitou a úspěšné složení přijímací zkoušky, při které uchazeč musí prokázat schopnost porozumět jazykovému a literárnímu textu, orientaci v jazykovém systému, v literárněteoretických a literárněhistorických disciplínách. Přijímací zkouška se koná formou písemnou.

 Písemná část:

Písemná zkouška se skládá z části jazykové a literární a vychází z učiva středních škol gymnaziálního typu. Uchazečům – absolventům jiného typu střední školy se doporučuje, aby se alespoň orientačně seznámili s obsahem gymnaziálního studia.

Jazykové a stylistické znalosti se ověřují formou komplexního textového rozboru – předpokládá se i schopnost tvořivé manipulace s jazykovým materiálem.

V literární části se ověřují znalosti z literární historie (starší česká literatura, česká literatura 19. a 20. století, světová literatura), literární teorie (znalost základních literárněteoretických pojmů).

Minimální hranice úspěšnosti

70

Maximální celkové hodnocení

200

Možnost prominutí zkoušky

Možnost prominutí přijímací zkoušky nebo její části není poskytována.

Doporučená literatura

  • HAVRÁNEK, B., JEDLIČKA, A. Stručná mluvnice česká. 
  • Kol. Pravidla českého pravopisu.
  • Kol. Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost.
  • LEHÁR, J., STICH, A., JANÁČKOVÁ, J., HOLÝ, J. Česká literatura od počátků k dnešku.
  • SVOZIL, B., MENCLOVÁ, V. a kol. Slovník českých spisovatelů od počátků do současnosti.

Předpokládaný počet přijímaných

40 (maior + minor) - ve všech kombinacích

Kontakt

Katedra českého jazyka a literatury PdF UHK:

E-přihláška