Ekonomika a management

  • Typ studia: Magisterské navazující
  • Forma studia: Prezenční
  • Doba studia: 2 roky
  • Vyučovací jazyk: Čeština

E-přihláška

Popis studia

Cílem studia je příprava odborníků k výkonu povolání v oblasti ekonomiky a managementu, schopných kritického myšlení, samostatného rozhodování, nadaných přenositelnými kompetencemi a smyslem pro morální zodpovědnost a připravených se dále celoživotně vzdělávat. Obsahové zaměření programu vytváří předpoklady, které absolventům umožní zastávat funkce středního a vyššího managementu, pochopení vzájemných souvislostí mezi studovanými disciplínami a využití získaných znalostí, dovedností a způsobilostí v odborné praxi. Studijní program poskytuje pokročilé teoretické znalosti v oblasti mikroekonomie, makroekonomie, managementu a řízení podniku, navazující na znalosti získané v bakalářských studijních programech se stejným nebo obdobným zaměřením. Studenti získají praktické dovednosti nutné pro výkon odborného pracovníka, stejně jako obecné způsobilosti, resp. přenositelné kompetence. Studijní program je koncipován jako akademicky zaměřený program připravující absolventy také pro případné další studium na úrovni doktorského studia.

Profil uchazeče

O studium v navazujícím magisterském studijním programu se uchází student, který má ukončené bakalářské studium stejnojmenného či příbuzného bakalářského (případně magisterského) programu. 

Profil absolventa

Absolvent studijního oboru Ekonomika a management je profesně připravený na jednotlivé oblasti řízení podniku a komplexní pochopení ekonomických souvislostí při řízení podniku nebo založení vlastního podnikání. Absolvent disponuje schopností vytvářet a vést nové podnikatelské projekty a přijímat podnikatelské příležitosti. To vyžaduje, aby absolvent měl hlubší znalosti ze škály specializovaných disciplín a byl schopen chápat rozmanitost trhu a jeho potřeby, měl finanční obezřetnost zejména s ohledem na řízení cash flow, dokázal budovat pracovní týmy včetně týmu top managementu a měl jasnou vizi, jaké jsou jeho silné stránky, jaké má hodnoty a jakou roli může zastávat v různých formách firem a podnikatelských subjektů, včetně podniků služeb a cestovního ruchu.

Základní báze studijního programu tvoří průřezové disciplíny zaměřené na ekonomiku a řízení podniku a další související disciplíny, aby byl absolvent schopen zastávat různé funkce ve středních a vyšších manažerských pozicích firem. Program je také vhodný pro studenty, kteří plánují start svého vlastního podnikatelského plánu. Znalosti a schopnosti získané během studia tohoto oboru jsou kombinací tvrdých a měkkých dovedností. Díky tomu dokáže absolvent vyhodnotit ekonomickou situaci podnikatelského subjektu, zmapovat tržní potenciál a kapacitní možnosti firmy. Umí vyhodnotit systémové problémy, které se nachází uvnitř ekonomických manažerských systémů a to v porovnání s vnějším prostředím (situační rámec). Absolvent nabývá všeobecných znalostí souvisejících s ekonomikou a řízením firmy a je tak předurčen pro široké spektrum profesí ve středním a vyšším managementu firem. V rámci studijního programu je kladen důraz na vzájemné propojení jednotlivých podnikových funkcí a ekonomickou evaluaci manažerských rozhodnutí.

Kromě výše uvedeného získává absolvent celistvý pohled na oblast podnikání v kontextu tržního prostředí, což mu dovoluje vytvářet vlastní podnikatelské plány a realizovat je. Profil absolventa je sestaven na základě Rámce kvalifikací pro vysokoškolské vzdělávání v České republice. Zahrnuje výstupní odborné znalosti, dovednosti a obecné způsobilosti, které absolvent získá jako výsledek působení obsahové náplně jednotlivých předmětů (zejména ZT a PZ vstupujících do SZZ) v kombinaci s uplatňováním moderních didaktických metod ze strany UHK.

Budoucí uplatnění absolventa na pracovních pozicích jako:

  • podnikový ekonom;
  • finanční manažer;
  • ekonomický poradce;
  • projektový manažer;
  • analytik;
  • pracovník v controllingu a to jak v průmyslových podnicích, obchodních firmách, tak i ve finančních institucích jako jsou banky a pojišťovny;

zakladatel a manažer vlastního podnikání.

Plán studijního programu

Navazující studia

Informační a znalostní management

Přijímací řízení

Studenti jsou přijímáni na základě pořadí nejlepších sestaveného dle bodového hodnocení výsledků písemné přijímací zkoušky z ekonomiky a managementu (max. počet bodů 30+30). Doba trvání písemné zkoušky je 60 minut. Zkouška ověřuje znalosti uchazečů na úrovni stejnojmenného bakalářského studia.

Studenti, kteří v rámci svého bakalářského studia na FIM UHK absolvovali zahraniční stáž, mají nárok na bonifikaci uvedenou v čl. 2, odst. (1) „Zohlednění zahraničních mobilit v navazujících magisterských studijních programech“.

 

S výjimkou psacích potřeb nejsou při testu povoleny žádné další pomůcky.

 

Doporučená příprava ke zkouškám:

Přehled vzorových písemných testů najdete zde.

 

Okruhy z mikroekonomie I:

  • Úvod do mikroekonomie
  • Tržní ekonomika (poptávka, nabídka, cena, cenová elasticita)
  • Poptávka a chování spotřebitele na trhu
  • Indiferenční analýza
  • Nabídka a chování firmy (teorie výroby a mezního produktu)
  • Náklady firmy
  • Příjmy, zisk a rovnováha firmy
  • Firma v dokonalé konkurenci (bod uzavření firmy a bod zvratu)
  • Rovnováha na dokonale konkurenčním trhu
  • Firma v nedokonalé konkurenci
  • Trhy výrobních faktorů (cena výrobních faktorů)
  • Trh práce
  • Trh kapitálu
  • Interakce trhů (rozdělování důchodů a všeobecná rovnováha)

 

 

Okruhy z makroekonomie I:

  • Úvod do makroekonomie
  • Makroekonomický produkt a důchod
  • Celkové výdaje a produkt
  • Agregátní poptávka a agregátní nabídka
  • Ekonomický růst
  • Peníze a trh peněz
  • Otevřená ekonomika
  • Hospodářské cykly
  • Nezaměstnanost
  • Inflace
  • Vnější ekonomická rovnováha
  • Měnová politika
  • Rozpočet a fiskální politika
  • Obchodní a kurzová politika

 

Požadavky na přijímací zkoušku z managementu:

  • Vymezení základních pojmů a souvislostí managementu.
  • Historický vývoj managementu.
  • Metody manažerského rozhodování.
  • Osobnost manažera a jeho způsobilosti.
  • Základní složky managementu.
  • Firemní kultura, chování lidí v organizaci a jejich motivování k pracovnímu výkonu.
  • Komunikace v organizaci.
  • Změny společenského významu a forem provádění role manažera v 21. století.
  • Společenské působení organizací a principy podnikání.
  • Podnikatelské myšlení manažera.
  • Podnikatelská strategie a strategický management.
  • Management financí a podmínky efektivního hospodaření.
  • Management podnikatelských rizik.
  • Management projektu.
  • Management pracovních týmů.
  • Management informací a informační systémy v organizaci.
  • Společenská odpovědnost moderních organizací.

 

Požadavky na přijímací zkoušku z práva:

  • Základy teorie práva.
  • Základy ústavního práva.
  • Základy práva EU/ES.
  • Občanské právo hmotné.
  • Základy rodinného práva.
  • Obchodní právo.
  • Základy občanského práva procesního.
  • Orgány ochrany práva a jejich organizace.
  • Správní právo (obecná část, správní právo trestní a správní řízení).
  • Živnostenské právo.
  • Základy trestního práva hmotného a procesního.
  • Pracovní právo.
  • Základy finančního práva.

 

Požadavky na přijímací zkoušku z marketingu:

  • Marketing - pojem a jeho obsah.
  • Orientace marketingu podle typu podniku.
  • Marketingové procedury a nástroje.
  • Marketingové prostředí podniku.
  • Nákupní chování spotřebitelů.
  • Komunikační mix.
  • Přímý a internetový marketing.
  • Umístění produktu na trhu.
  • Stanovení ceny produktu.
  • Distribuce produktu.
  • Inovace produktů, Mezinárodní marketing.

 

Požadavky na přijímací zkoušku z psychologie:

  • Psychologické metody.
  • Přístupy v psychologii a psychologické směry.
  • Tělesná konstituce člověka a temperament.
  • Vlohy a schopnosti, inteligence.
  • Psychické vlastnosti osobnosti a typologie.
  • Citová (emoční) dimenze osobnosti.
  • Sociální dimenze osobnosti.
  • Charakter a jeho rozvíjení u manažerů.
  • Vývoj a zrání osobnosti, psychosociální stadia dle Eriksona.
  • Klíč k osobnosti – transdisciplinárně historický.
  • Osobnost a stres.
  • Humanistická psychologie a současný člověk.
  • Modely a pojmy komunikace.
  • Zásady komunikace.
  • Kultura a interpersonální komunikace.
  • Efektivní a aktivní naslouchání.
  • Verbální a neverbální sdělení.
  • Konverzace a konflikt.
  • Informativní a přesvědčovací projev.
  • Pře sofistiky a rétorské filozofie: inspirace ze starověku.
  • Zdravá komunikace.
  • Poruchy v interpersonální komunikaci.
  • Psychologické proměny komunikace v prostředí internetu.

 

V navazujících studijních programech lze zohlednit absolvování zahraničních mobilit v bezprostředně předcházejícím studiu, a to následujícím způsobem: 

  • Za absolvování alespoň jednoho zahraničního studijního pobytu (za studijní pobyt se nepovažují tzv. virtuální mobility - online školy, kurzy apod.) nebo pracovní stáže vdélce min. jednoho měsíce získá uchazeč bonifikaci ve výši 10 bodů kcelkovému hodnocení přijímací zkoušky.

Uvedené skutečnosti budou u absolventů studijních programů FIM UHK ověřeny automaticky, vpřípadě uchazečů zjiných škol na základě doručené žádosti na studijní oddělení FIM UHK co nejdříve a nejpozději do 31. 5. 2024 

 

Maximální celkové hodnocení

60

Doporučená literatura

Okruhy z mikroekonomie I:

  • Sirůček, Pavel. Mikroekonomická teorie. 2. aktualiz. vyd. Slaný, 2003. ISBN 80-86175-37-5
  • Macáková, Libuše. Mikroekonomie. 10. vyd. Slaný, 2007. ISBN 978-80-86175-56-0
  • Holman, Robert. Mikroekonomie. Vyd. 1. Praha, 2002. ISBN 80-7179-737-5
  • Varian, Hal R. Mikroekonomie. Praha, 1995. ISBN 80-85865-25-4
  • Mankiw, N. Gregory. Principles of microeconomics. 6th ed. Mason, 2012. ISBN 978-0-538-45336-3

 

Okruhy z makroekonomie I:

  • Hájek, L. Ekonomie a ekonomika. Hradec Králové, Gaudeamus, 2009
  • Pavelka, T. Makroekonomie-základní kurz. Praha, VŠEM, 2007
  • Holman, R. Ekonomie. Praha, C.H.Beck, 2005
  • Samuelson, P.A.-Nordhaus,W. D. Ekonomie, 19. vydání. Praha, Svoboda, 2013

 

Okruhy z managementu:

  • Veber J. – Management - základy, moderní manažerské přístupy, výkonnost a prosperita. Management Press, Praha, 2014.
  • Koontz H., Weinrich H. – Management, Victoria Publishing 1993
  • Robins, S.P. - Coulter, M.: Management, Grada, Praha 2004
  • Donnelly J., Gibbon J. L., Ivancevich J. – Management, Grada, Praha 1997
  • Pitra Z. – Základy managementu, Professional Publishing, Praha 2007

 

Okruhy z práva:

  1. Učebnice (alternativně)
  • Janků, M. a kol.: Základy práva pro posluchače neprávnických fakult. 6., vydání. Praha : C. H. Beck, 2016, 576 s.
  • Šíma, A. – Suk, M.: Základy práva pro střední a vyšší odborné školy. 16., vydání. Praha : C. H. Beck, 2019, 464 s.
  1. Právní předpisy v aktuálním znění
  • Ústava ČR
  • Listina základních práv a svobod 
  • Smlouva o Evropské unii
  • Smlouva o fungování Evropské unie
  • zákon č. 40/2009 Sb., trestní zákoník
  • zákon č. 141/1961 Sb., trestní řád
  • zákon č. 418/2011 Sb., o trestní odpovědnosti právnických osob a řízení proti nim
  • zákon č. 500/2004 Sb., správní řád
  • zákon č. 250/2016 Sb., o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich
  • zákon č. 455/1991 Sb., živnostenský zákon
  • zákon č. 280/2009 Sb., daňový řád
  • zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník
  • zákon č. 90/2012 Sb., o obchodních korporacích
  • zákon č. 99/1963, občanský soudní řád
  • zákon č. 6/2002 Sb., o soudech a soudcích
  • zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce

 

Okruhy z marketingu:

  • Rošický, S., Mareš, S., Štyrský, J., Hálek, V., Krupka, V.: MARKETING XXL. Bratislava: DonauMedia, 2010. ISBN 978-80-89364-14-5
  • Hálek, V. Základy marketingu. Hradec Králové: Gaudeamus, vyd. 1, 2007. 311 s.
  • Hálek V. – Management a Marketing, e-kniha,https://halek.info/elektronicke-knihy/download/15
  • Kotler, P., Armstrong, G. Marketing. 1. vyd. Praha: PBtisk, 2004. 855 s.
  • Kotler, P., Trias DE BES, F. Inovativní marketing. 1. vyd. Praha: PBtisk, 2005. 199 s.
  • KOTLER, Philip, KELLER, Kevin Lane: Mezinárodní marketingový management. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-13
  • Světlík, J. Marketing pro evropský trh. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2003. 272 s.
  • SVOBODA, Václav: Public relations, moderně a účinně. Praha: Grada Publishing, 2006. ISBN 80-247-0564-8
  • Veber, J., Srpová, J., a KOL. Podnikání malé a střední firmy. 1. vyd. Praha: PBtisk, 2005,304 s.
  • VYSEKALOVÁ Jitka a kolektiv: Psychologie reklamy. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-2196-5

 

Okruhy z psychologie:

  • Strnadová, V.: Kurz psychologie I – Přehled základních témat moderní psychologie. Gaudeamus, Hradec Králové 2015
  • Vašina, L., Strnadová, V.: Psychologie osobnosti I. Gaudeamus, Hradec Králové 2009
  • Strnadová, V.: Interpersonální komunikace. Gaudeamus, Hradec Králové, 2011
  • DeVito, A. J.: Základy mezilidské komunikace. Grada Publishing, Praha 2001
  • Vybíral, Z.: Psychologie komunikace. Portál, Praha 2005

 

 

    ELEKTRONICKÁ PŘIHLÁŠKA KE STUDIU

 

Předpokládaný počet přijímaných

20

Akreditace

Do 4. 12. 2025

Dokumenty ke stažení

Kontakt

Studijní oddělení

a: budova J (ul. Hradecká 1249/6, Hradec Králové), místnost 91070
t: +420 49333 2211, 2212, 2213, 2214, 2222
e: prihlaska.fim@uhk.cz 

E-přihláška