Digitální historické vědy

  • Typ studia: Bakalářské
  • Forma studia: Prezenční
  • Doba studia: 3 roky
  • Vyučovací jazyk: Čeština

E-přihláška

Profil uchazeče

Absolvent SŠ s maturitou se zájmem o ICT, historii i současnost, který se orientuje zejména v českých dějinách a jejich dokladech (stavby, předměty, texty, obrazové prameny atd.). Vítána je také znalost cizích jazyků, vedle angličtiny uplatní uchazeči také němčinu.

Profil absolventa

Absolvent bakalářského studia Digitální historické vědy je schopen propojit a synergicky využít nejnovější poznatky z oblasti jednotlivých historických věd a aplikovaných informačních technologií. Orientuje se v dějinném vývoji českých zemí od prehistorických dob až po současnost, má přehled o archeologických, historických, pomocně vědních a archivních disciplínách jakožto polích, na nichž bude rozvíjet svou činnost. Seznámí se s paměťovými institucemi (minimálně v jedné absolvuje i svou praktickou stáž), jejich specifiky a legislativou, která vymezuje jejich působení. Získá rovněž jazykové znalosti nezbytné pro odbornou práci s technologiemi a odbornou literaturou.

Naučí se vyhledávat, klasifikovat a analyzovat širokou paletu pramenů (písemných, obrazových a hmotných), které dokáže digitálně zpřístupnit odborné i laické veřejnosti. Vedle obligátního zpracování nedigitálních dvou- a trojrozměrných artefaktů (typu skenování v archivech apod.) bude schopen vytvářet jejich pokročilé prezentace pomocí 2D a 3D grafiky a modelace, systémů GIS či tvorby a zpřístupnění databází všeho typu.

V závislosti na tom absolventi studia naleznou široké uplatnění nejen jako odborní pracovníci v institucích z uvedených oborů, ve státní správě či samosprávě (např. památková péče), ve všech typech kulturních a vzdělávacích institucí, v příspěvkových organizacích, ale i soukromých společnostech operujících např. v oblasti obnovy památek či cestovního ruchu (prezentace cílů apod.). Budou zde schopni řešit celou řadu problémů spojených s jejich fungováním. V muzeích či specializovaných firmách se uplatní např. na pozici dokumentátora, správce GIS, pracovníka podpory odborných oddělení/pracovníků (kurátorů, archeologů, historiků), digitalizátora fondů či kreativce. V oblasti památkové péče může absolvent najít uplatnění na pozicích operujících v rámci rekonstrukce a prezentace památkových objektů. Díky znalostem z oblasti archivnictví (v kombinaci s databázovou specializací) může působit rovněž v oblasti předarchivní i digitální archivní péče. Vedle toho zvládne ve všech uvedených institucích působit rovněž jako ICT koordinátor, správce IT a komunikátor mezi institucí a externími informatiky. Jeho cílovým odvětvím je v širším smyslu také oblast kulturních a kreativních průmyslů (KPP), které tvoří jeden z pilířů tzv. průmyslu 4.0.

Pozici absolventa na pracovním trhu zvýší dvojice dlouhodobých praktických stáží v paměťových institucích a absolventská práce praktického charakteru, která může být vhodným referenčním objektem při ucházení se o pozici v některé z příslušných institucí.

Navazující studia

Ano

Přijímací řízení

Přijímací zkouška probíhá formou ústního pohovoru, který prověřuje uchazečovu motivaci ke studiu a dále znalosti všeobecného a kulturního rozhledu se zaměřením na historii a ICT v rozsahu středoškolského učiva dějepisu, základní počítačové gramotnosti, základní znalosti oborových časopisů a odborné literatury či aktuálních projektů na pomezí historie a ICT.  Uchazeč může komisi seznámit i s případným portfoliem svých prací týkajících se DH (weby, aplikace, digitalizáty, videa, 3D modely atd.), stejně tak s případnými pracemi, s nimiž se účastnil vyšších kol středoškolské odborné činnosti. Uchazeč může z ústní části přijímací zkoušky získat maximálně 90 bodů. Další body může uchazeč získat za aktivity v rámci FFree indexu.

Přijímací řízení je hodnoceno body. Maximální počet bodů, které uchazeč může v rámci přijímacího řízení získat, je 100. Z toho maximálně 90 bodů lze získat z přijímací zkoušky, dalších max. 10 bodů za FFree index.

Body v rámci FFree indexu získá pouze uchazeč, který se do FFree indexu řádně zaregistruje prostřednictvím webového portálu www.uhk.cz/ffreeindex. Registrace je možná průběžně, nejpozději však 10. května 2024. Kredity se uchazeči udělují za účast na akcích v období, v němž byl v rámci FFree indexu 2024/2025 zaregistrován. Zohledněny budou kredity získané do 10. května 2024. Počet bodů přidělených uchazeči pro přijímací řízení se bude odvíjet od počtu získaných kreditů v rámci FFree indexu dle převodní škály odvozené od maximálního počtu kreditů. Uchazeč s maximálním počtem nasbíraných kreditů získává z FFree indexu 10 bodů. Uchazeč, který získal alespoň jeden kredit, získává 1 bod. Další body jsou rozpočítány dle rozložení kreditových zisků uchazečů. Informace k FFree indexu jsou k dispozici na webové stránce www.uhk.cz/ffreeindex, kde budou v kalendáři akcí průběžně zveřejňovány veškeré aktivity, jež jsou do FFree indexu zahrnuty. Body za FFree index budou připočteny pouze uchazečům, kteří se dostaví na přijímací zkoušku, a uchazečům, kterým bude přijímací zkouška prominuta (je-li tato možnost u daného studijního programu a uchazeč splní podmínky pro prominutí). Uchazeči, kteří se na přijímací zkoušku nedostaví (a nebyla jim prominuta), budou vyhodnoceni jako absentující a nezískají v rámci přijímacího řízení ani body za FFree index.

Minimální hranice úspěšnosti

40

Maximální celkové hodnocení

100

Možnost prominutí zkoušky

Ne

Doporučená literatura

Historické vědy:

ČORNEJ Petr a kol, Dějiny evropské civilizace I. a II., Praha 2002.

ČORNEJ P. Dějiny zemí Koruny české I. a II., Praha, 1991-1992.

ČORNEJ Petr – ČORNEJOVÁ Ivana - PARKAN František, Dějepis pro gymnázia a SŠ 2. Středověk a raný novověk, Praha 2009.

HLAVAČKA Milan, Dějepis pro gymnázia a SŠ 3. Novověk, Praha 2017.

KUKLÍK Jan, Dějepis pro gymnázia a SŠ 4. Nejnovější dějiny, Praha 2002.

POPELKA Miroslav – VÁLKOVÁ Veronika, Dějepis pro gymnázia a SŠ 1. Pravěk a starověk, Praha 2016.

ICT:

KARLÍKOVÁ, Lenka a HAŠKOVÁ-MOUALLA Hana, Maturitní otázky z informatiky, Praha 2006.

NAVRÁTIL Pavel a JIŘÍČEK Michal, S počítačem nejen k maturitě, I. a II., Prostějov 2018.

ROUBAL, Pavel, Informatika a výpočetní technika pro střední školy, Brno 2019.

Předpokládaný počet přijímaných

10

Akreditace

Do 13. 3. 2026

Dokumenty ke stažení

Kontakt

Garant studijního programu:  Mgr. Jindřich Kolda, Ph.D., e-mail: jindrich.kolda@uhk.cz

Příprava nového studijního programu byla podpořena z projektu Strategický rozvoj Univerzity Hradec Králové, reg. č. CZ.02.2.69/0.0/0.0/ 16_015/0002427.

E-přihláška