Strategické partnerství "SensiClass"

Vytvářet didaktické nástroje a materiály, které budou sloužit nejen pedagogům v různých vzdělávacích stupních k citlivému a empatickému řešení potenciálně konfliktních témat v prostředích s lidmi různých původů, etnicit či třeba náboženských vyznání – to je cílem projektu s názvem "Tackling Sensitive Topics in a Classroom".

Projekt vzniká s grantovou podporou programu Erasmus+ Evropské Unie

Projekt strategického partnerství KA203 pod záštitou programu Erasmus+ započal na konci roku 2019 současně na 4 evropských univerzitách – na koordinující estonské University of Tartu, polské SGH Warsaw School of Economics, maďarské Central European University a také na Univerzitě Hradec Králové.

Tým akademiků z Filozofické fakulty byl zodpovědný za vytvoření dvou e-kurzů. První z nich, nesoucí název STATE (Support Teachers And Tolerant Environment), je zaměřený na podporu učitelů, budoucích učitelů, ale i studentů doktorského studia. Cílem výstupu bylo vytvořit podpůrný materiál, který učitelům pomůže při vytváření vzdělávacího prostředí, v němž mohou se svými žáky otvírat citlivá témata. „STATE tvoří dva hlavní výstupy. Prvním je příručka pojednávající o vybraných tématech teoreticky (stručný výklad a naznačení souvislostí) a prakticky (výukové lekce a osobní příběhy). Druhým výstupem byly workshopy pro učitele, na kterých byly přímo představeny dílčí aktivity, učitelé získali náměty do své výuky. Součástí workshopů bylo i sdílení zkušeností učitelů a ukázka příkladů dobré praxe,“ vysvětluje Mgr. Vanda Vaníčková, Ph.D., která práci na tomto e-kurzu vedla. Za teoretickou částí materiálu poté stojí Mgr. et Mgr. Michal Rigel.

 

Druhý z e-kurzů připravil JUDr. et Mgr. Filip Rigel, Ph.D., společně s Mgr. Michalem Trousilem, Ph.D. Social work with foreigners nemá však pouze online podobu, ale zároveň je jako „živý“ kurz s klasickou výukou nabízen studentům FF UHK, a to zejména posluchačům studijního programu sociální práce, čímž zpestří současnou nabídku předmětů. E-kurz je volně přístupný všem a obsahuje speciálně pro tyto účely natočená videa, testy, otázky k úvaze, úkoly a studijní texty.

„Cílem předmětu Sociální práce s cizinci je seznámit posluchače s problémy, které jsou spojené s problematikou migrace, a možnostmi jejich řešení ze strany klíčových institucí působících přímo (i nepřímo) v oblasti sociální práce. Posluchači získají povědomí o ekonomických, právních a sociálních aspektech života cizinců a o metodách, kterými je možné specifické problémy života cizinců/uprchlíků/azylantů řešit, případně zmírňovat. Student by po absolvování předmětu měl získat pochopení pro předmětnou cílovou skupinu a její klíčová specifika spočívající v kulturní odlišnosti a neznalosti jazyka,“ popisuje doktor Rigel.

Celý český tým také pomáhal zahraničním partnerům ve vývoji jejich výstupů, mezi něž patří například tzv. MOOCs (online kurzy dostupné široké veřejnosti) zaměřené na témata radikalismu, genderu či Islámu. V rámci projektu SensiClass vznikl také například toolbox, který poskytne pedagogům nástroje, strategie a možná řešení pro překonání nejrůznějších kulturních odlišností.

Vytvářené materiály prošly prvním testováním při společném 5denním školení, které hostila v říjnu 2021 Univerzita Hradec Králové. Tato událost s názvem "Joint Traning for the Teachers of the Network Universities on Teaching Sensitive Issues" se vzhledem k epidemiologickým podmínkám konala online a účastnilo se jí přes 70 participantů.

V srpnu 2022 projekt oficiálně skončil, veškeré výstupy budou ale nadále dostupné na projektovém webu. Poslední projektový meeting, tentokráte již s fyzickou účastí, se konal od 20. do 22. června 2022 v Hradci Králové.

Projekt a jeho výsledky nejsou užitečné pouze cílovým skupinám, na které je zaměřen, ale nové zkušenosti a výzvy přinesl i zúčastněným akademikům. „Velkým přínosem je pro mě poznání, jak k projektové práci a tématu přistupují zahraniční partneři. Jejich přístup k tématu i projektu obecně mi potvrzuje, že „hrát si jenom na svém písečku“ je krátkozraké. Zahraniční spolupráce přináší nový kontext, možnosti i například nástroje a metody,“ shrnuje doktorka Vaníčková.

 

Webová stránka projektu: https://sisu.ut.ee/sensiclass 

Název projektu: Tackling Sensitive Topics in a Classroom

Refereční číslo projektu: 2019-1-EE01-KA203-051690

Doba realizace: 01.09.2019 - 31.08.2022