Centrum etiky a rozvoje charakteru

(Pozn.: Kabinet etické výchovy skončil, vzniklo Centrum etiky a rozvoje charakteru.)

Zde se můžete podívat na naši činnost, studijní obory a další zajímavosti...

Cesty etické výchovy v České republice.                            

Etickou výchovu lze studovat jako další aprobační předmět v rámci celoživotního vzdělávání.

Studium etické výchovy = správná volba

Jak na své škole realizujeme výchovu charakteru. (Autoevaluační dotazník)

 

Centrum etiky a rozvoje charakteru při KPP PdF UHK

zahajuje od 1. 1. 2021 oficiálně svoji činnost.

Akademický senát Pedagogické fakulty UHK na svém 1. zasedání dne 16. září 2020 na návrh děkana fakulty doc. F. Vaníčka schválil změnu přílohy č. 1, čl. 3 Statutu Pedagogické fakulty UHK s účinností od 1. 1. 2021 – kromě jiného – takto: přejmenování Kabinetu etické výchovy při Katedře pedagogiky a psychologie na Centrum etiky a rozvoje charakteru (CERC).   

Personálně se na činnosti CERC budou podílet doc. PhDr. Pavel Vacek, Ph.D., doc. PhDr. Jan Hábl, Ph.D., Mgr., Bc. Jitka Kaplanová, Ph.D., Mgr. Irena Loudová, Ph.D., Mgr. Vladimír Fišera, Ph.D., Mgr. Lukáš Novák, Mgr. Michal Klapal, Mgr. Hana Brichová, Mgr. Radka Dojčanová, Ing. Jitka Macháčková. 

Vize a cíle činnosti CERC viz dále: 

 

Motto:  Dbej na to, aby tvoje snaha naučit žáky matematiku nikdy nepřevýšila tvoji snahu vychovat slušné lidi“ prof. Hejný cituje svého otce (Brestovansky, 2019, s. 92).  

 

Vize projektu:  

Centrum etiky a rozvoje charakteru (dále CERC) je etablovaným partnerem v oblastech výchovně vzdělávacích, vědeckovýzkumných a popularizačních aktivit zvyšujících zájem o otázky etiky a morálního charakteru.  

Záměrem projektu Centra etiky a rozvoje charakteru je studium, podpora a rozvoj morálního charakteru v kontextu současných etických výzev. Reagujeme na problém narůstající relativizace morálních principů a hodnot současné, nejen české společnosti (viz odborná lit.: G. Lipovetsky, J. D. Hunter, J. Arthur, A. MacIntyre, T. Lickona,  L. Muchová, P. Vacek, J. Hábl ad.). Projekt vychází z přesvědčení, že kvalitní charakter jedince je předpokladem pro dlouhodobě funkční a prospívající společnost. Charakterem rozumíme souhrn morálních kompetencí, které uschopňují člověka – slovy J. A. Komenského – „znát dobré, chtít dobré a konat dobré, a to i když se nikdo nedívá“ (Pampaedia).   

 

Cíle: 

Cílem činnosti CERC je rozšiřovat a prohlubovat odborný i laický zájem o etická témata, etickou výchovu a výchovu charakteru. Chceme akcentovat výchovu k hodnotám, etice ctností, kritickému myšlení a morálnímu charakteru. Dále důsledně propojovat tři základní přístupy: filozofický, psychologický a pedagogický. Naším cílem je popularizovat a zvýrazňovat zmíněná témata mezi učiteli základních a středních škol (včetně nabídky metodických postupů, jak morální obsahy zprostředkovávat žákům). Studenty i pedagogy chceme vést k fundamentálnímu principu: Každý pedagog – bez ohledu na aprobaci – je zároveň vychovatelem morálky či charakteru. Naše působení tak bude součástí prevence vůči negativním jevům mezi žáky a studenty.  

Centrum vzniká při Katedře pedagogiky a psychologie Pedagogické fakulty UHK, která je průkopníkem přípravy pedagogů pro výuku etiky a etické výchovy v ČR. Navazujeme na činnost Kabinetu etické výchovy, který byl ustaven na základě rozhodnutí AS PdF UHK při Katedře pedagogiky a psychologie Pedagogické fakulty UHK v roce 2004.   

Naše aktivity budou směřovány k tuzemské i zahraniční akademické komunitě. Smysl shledáváme ve sjednocování a propojování zájemců-odborníků a jejich produkce v českém prostředí s přesahem mimo hranice ČR.  Budeme personálně a organizačně podporovat rozvoj učitelského studijního oboru Etická výchova nejen po stránce metodicko-didaktické, ale i výzkumné. Jde o jedinečné a jediné akreditované studium etické výchovy na fakultě vzdělávající učitele v ČR. CERC chce také významně přispět jako akademické pracoviště k třetí roli univerzity v podobě popularizačních akcí pro širokou veřejnost.    

 

Podpora a spolupráce:

Centrum vzniká s podporou Královéhradeckého kraje, a navazuje tak na dlouholetou spolupráci při realizaci projektů etické výchovy. V rámci smlouvy o spolupráci mezi Pedagogickou fakultou UHK a Agenturou pro rozvoj Broumovska je část aktivit CERC realizována a podporována v Broumově, kde k tomu je a vzniká inspirativní zázemí i motivovaný tým úzce provázaný s pracovištěm při Katedře pedagogiky a psychologie PdF UHK. 

Inspirací a preferovaným zahraničním partnerem je Jubilee Centre for Character nad Virtues při University of  Birmingham, s kterým je Centrum v kontaktu a připravuje jednání o konkrétní spolupráci. Mezi další významné partnery CERC počítáme kolegy z akademických pracovišť na Slovensku. Konkrétně se jedná o Katedru pedagogických studií Pedagogické fakulty Trnavské univerzity (B. Kudláčová, A. Rajský, M. Brestovanský, I. Podmanický) a Katedru etickej a občianskej výchovy Pedagogické fakulty M. Bela v Banské Bystrici (J. Kaliský, L. Kaliská).  

 

Odkaz:  Brestovanský,M. Prosociálne morálne uvažovanieprirodzený vývin  a intencionalny rozvoj. Trnava: Pedagogická fakulta TU v Trnavě, 2019, s. 92. (Nepublikovaná habilitační práce.)