PdF Věda a výzkum 26. 6. 2019

Přítomnost hudby ve výuce cizích jazyků

Autor: Petra Kubařová, PdF UHK

Metod uplatňovaných ve výuce cizích jazyků není málo. Bohužel ale neexistuje žádná univerzální. Za to hudba k nám dokáže promlouvat, aniž bychom nutně museli rozumět jazyku. Své o tom ví i PhDr. Petra Besedová, Ph.D., z Katedry německého jazyka a literatury Pedagogické fakulty UHK, která zkoumá, jak využít právě hudbu pro snadnější učení se cizím jazykům.

Ve spolupráci s kolegou MgA. Petrem Špačkem, Ph.D. z Hudební katedry založila na konci roku 2016 na Pedagogické fakultě UHK (PdF UHK) vědecký tým sledující vliv hudby na výuku cizích jazyků. Její práci a tudíž i zaměření celého výzkumu zásadně ovlivnila návštěva a odborná konzultace u pana profesora Eckarta Altenmüllera v Hannoveru. Během roku 2017 začali do jejího týmu postupně přistupovat kolegové z dalších kateder fakulty. V současné době se na výzkumu podílejí zástupci ze všech jazykových kateder fakulty (německého jazyka a literatury, anglického jazyka a literatury, ruského jazyka a literatury, francouzského jazyka a literatury a českého jazyka a literatury), katedry pedagogiky a psychologie, katedry hudební výchovy a ústavu primární a preprimární edukace. Technické zajištění výzkumu je podporováno zástupci katedry technických předmětů. Celkem se do tohoto vědeckovýzkumného záměru zapojilo 9 z 15 kateder PdF UHK. Výzkum je podporován z projektu Zkvalitňování vzdělávání budoucích učitelů na PdF UHK, CZ.02.3.68/0.0/0.0/16_038/0006939.

Část vědeckovýzkumného týmu Pedagogické fakulty UHK

Hlavním cílem výzkumu je sledování vlivu hudby na výuku jazyků (mateřského i cizího). Ve spolupráci s Neurologickou klinikou Fakultní nemocnice Hradec Králové byla v rovině randomizovaného výzkumu prováděna studie EEG. Dále se dělaly širokospektrální paměťové testy. V poslední době je pozornost věnována fonetickým analýzám v rámci cizích jazyků.

Ověření získaných výsledků v praxi proběhlo mezi žáky 7., 8. a 9. tříd Základní školy Úprkova v Hradci Králové prostřednictvím studie paměťového testu. Pravidelně zde také učitelé jazyků zkouší nově připravované didaktické materiály, které jsou podle jejich zpětné vazby upravovány a vylepšovány. Do výzkumu jsou zapojeny i další spolupracující instituce např. ZUŠ Jitro v Hradci Králové, ZUŠ Habrmanova v Hradci Králové, ZŠ Letohrad, ZŠ Svratka, ZŠ Holubova v Holicích nebo Gymnázium K. V. Raise v Hlinsku.

Žáci ZŠ Úprkova Hradec Králové při jazykovém poslechovém testu

Výstupy jsou představovány také veřejnosti. Ve spolupráci se ZUŠ Habrmanova bylo letos připraveno hudebně-literárně-výtvarné pásmo žáků Umělci dvojí tváře věnované známým osobnostem, jejichž umělecký záběr se neomezoval pouze na jednu činnost. Akce uskutečnila hned třikrát, v rámci Pedagogických dnů PdF UHK, dále pak na veřejném koncertě společnosti PETROF a také v prostorách Městské knihovny v Hradci Králové.

Výstupů již existuje celá řada, nicméně mezi nejvýznamnější určitě patří publikace s názvem Hudba ve výuce cizích jazyků, která vyšla v roce 2017 v nakladatelství Grada. V letošním roce byly zveřejněny výsledky studie EEG s názvem Classification of brain activities during language and music perception v nakladatelství Springer. Z oblasti publikací pro praxi využitelných v hodinách cizích jazyků je právě dokončován didaktický materiál pro výuku anglického, německého, ruského a francouzského jazyka, který nabídne metodicko-didaktické zpracování vybraných hudebních ukázek. Jeho vydání se předpokládá na sklonku tohoto roku.

Plánovány jsou navazující projekty a aktivity, publikační činnost v renomovaných vědeckých časopisech a spolupráce nejen s fakultními školami. Právě ověřování výsledků v praxi a jejich vzájemné propojení je vnímáno jako prvořadý úkol celého výzkumu.

Na první pohled netradiční spojení výuky cizích jazyků a hudby může podle získaných výsledků práce PhDr. Petry Besedové, Ph.D. a jejích kolegů přinést do českých škol nové možnosti.  

 

PhDr. Petra Besedová, Ph.D. přednáší na Katedře německého jazyka a literatury PdF UHK. Stěžejní oblastí jejího zájmu je didaktika cizích jazyků, didaktika nelingvistických disciplín (literatura, reálie, hudba, umění) a literatura pro děti a mládež ve výuce cizích jazyků. Předmětem její vědecké práce je vliv hudby na výuku cizích jazyků. Aktivně spolupracuje se zahraničními institucemi a pravidelně se účastní mezinárodních projektů a stáží. V posledních letech vydala knihy Literatura pro děti a mládež ve výuce cizích jazyků (2014), Lexikon německy píšících autorů literatury pro děti a mládež (2010) a Hudba ve výuce cizích jazyků (2017).