Ukončené projekty

Občanský průkaz 4.0 - kompetence pro demokratickou kulturu

Reg. č. projektu: CZ.02.3.68/0.0/0.0/16_032/0008154
Cílem projektu je podpořit aktivní zapojení žáků SŠ do rozhodovacích procesů a do ovlivňování společenského a demokratického života. V rámci projektu budou vytvořeny a ověřeny programy pro pedagogy a žáky SŠ, které povedou k rozvoji kompetencí pro demokratickou kulturu. Projekt se zaměřuje zejména na budování hodnot lidské důstojnosti a lidských práv, hodnot demokracie a právního státu, občanského postoje, dovednosti spolupráce, dovednosti řešit problémy a kritické pochopení světa.
Webové stránky: https://www.obcanskyprukaz.eu/
Facebook: https://www.facebook.com/Obcanskyprukaz4.0/


Období realizace: 06/2018 - 05/2021
Investor/Program: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR
Programový rámec: OP Výzkum, vývoj a vzdělávání (OP VVV) - PO 3 Rovný přístup ke kvalitnímu předškolnímu, primárnímu a sekundárnímu vzdělávání
Hlavní žadatel/příjemce: Centrum pro studium demokracie a kultury, o.p.s.
Řešitel: Filozofická fakulta Univerzity Hradec Králové
Spolupracující organizace:
Univerzita Palackého v Olomouci
Masarykova univerzita

Název projektu: Reflexe spolupráce v česko-polském pohraničí / Refleksja współpracy na granicy czesko-polskiej

 

Registrační číslo projektu: CZ.11.4.120/0.0/0.0/16_008/0001783
Realizace: 1.3.2019 - 31.11.2019
Program: INTERREG V-A Česká republika – Polsko, Fond mikroprojektů v Euroregionu Glacensis, Výzva  11_16_008 

Záměrem projektu je uspořádání česko-polské konference (je jednou z akcí připravovaného I. kongresu českých polonistických studií) na podzim 2019 v Hradci Králové. Cílem této konference je přispět k rozvoji vědeckého poznání života na společné hranici, umožnit výměnu praktických poznatků ze společné česko-polské spolupráce v pohraničních regionech, zapojit do této formy poznávání nových informací širší odbornou i laickou veřejnost. Celem projektu jest zorganizowanie czesko-polskiej konferencji (to jedno z wydarzeń przygotowywanego I kongresu czeskich studiów polonistycznych) jesienią 2019 roku w Hradcu Kralove. Konferencja ta ma na celu przyczynić się do rozwoju naukowego poznania życia na wspólnej granicy, umożliwić wymianę praktycznej wiedzy wynikającej ze wspólnej czesko-polskiej współpracy w przygranicznych regionach, włączyć w tę formę poznawania nowych informacji szersze grono odbiorców z branży i spoza branży . Ústřední akcí projektu plánovanou na 2. - 3. října 2019 bude česko-polská konference, jež bude věnována tématu společné hranice a pohraničnímu soužití. Cílem této konference je přispět k rozvoji znalostí o Polské republice, polské společnosti a jejích dosavadních proměnách. Podrobný program konference je v záložce Dokumenty - příloha č. 5. Z povahy tématu konference vystupuje zejména aspekt vzájemné spolupráce, vznikající na základě četných sousedských přeshraničních vazeb, kdy je třeba stavět na studiu obapolné spolupráce, mohutně uplatňované v posledním čtvrtstoletí, nikoliv jenom na českých výzkumech polské reality. Tato plánovaná konference je jednou z šesti dílčích konferencí, které budou uspořádány na celém území ČR v rámci I. kongresu českých polonistických studií, a to v Olomouci, Opavě, Ostravě, Brně a Praze. Budou se zabývat polonistikou, polským právem, polskými dějinami, médii a ekonomikou. Obsahová náplň konference bude rozdělena do dvou programových panelů, které nebudou zasedat paralelně, ale budou se v jednání konference střídat. To umožní účastníkům přítomnost na celém průběhu jednání. První panel bude mít vědecký ráz a bude zaměřen na studium polských skutečností z českého pohledu s přihlédnutím k přeshraniční spolupráci.  Druhý panel bude mít charakter odborně osvětový; v jeho rámci dostanou prostor jednak prakticky orientované odborné příspěvky, prezentující konkrétní výzkumy soudobé příhraniční reality (například sociologické, geoturistika, apod.), jednak různé informačně pojaté příspěvky vystupujících z řad širší samospráv a organizací neziskového charakteru působících na česko-polském pomezí.

 

 

Vzdělávání 2.0 - Rozvoj klíčových kompetencí prostřednictvím podpory vzdělávání zaměřeného na cíl

 

Reg. č.: CZ.02.3.68/0.0/0.0/16_011/0000662

Projekt je zaměřen na podporu společenství praxe pro rozvoj klíčových kompetencí, gramotností, průřezových témat a mezipředmětových vztahů v tématu sociální a občanské kompetence v ZŠ a SŠ napříč předměty. Projekt vychází z nutnosti být plně kompetentní s ohledem na neustále probíhající změny ve společnosti. Vzhledem k tomu, že kompetence nezískáme pouze memorováním či odvozováním, ale také vlastní zkušeností, prožitkem, je nutné, aby v procesu vzdělávání byl obsažen i tento typ výchovy. Klíčové kompetence představují obecné dovednosti, které jsou důležité v řadě studijních, pracovních i osobních životních situací. Z průzkumů na školách však vyplývá, že zařazovat cíleně do výuky činnosti a situace, které směřují k utváření a rozvíjení klíčových kompetencí žáků, je pro řadu učitelů stále ještě obtížné.

Projekt má za cíl dosáhnout zlepšení daného stavu. Jednou z podstatných změn, kterou pro práci a myšlení učitelů přinesly rámcové vzdělávací programy, je to, že staví do popředí výsledek vzdělávání – důležité je to, k čemu má učitel se žáky dojít. Podstata změny spočívá v tom, že stěžejní přestává být učivo a zaměření na jeho osvojování a stává se jím dosažení konkrétní vědomosti, dovednosti, postoje, kompetence využitelné v praktických situacích. Úvaha o způsobu jejich dosahování má ovlivňovat výběr učiva, stanovování výukových situací, vyučovacích postupů i způsobů hodnocení. Od předpokládaného výsledku vzdělávání se také odvíjí nabízený modelový způsob uvažování o klíčových kompetencích ve výuce.

Období realizace: 04/2017 - 03/2020
Investor/Program: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR,
Programový rámec: OP Výzkum, vývoj a vzdělávání (OP VVV) - PO 3 Rovný přístup ke kvalitnímu předškolnímu, primárnímu a sekundárnímu vzdělávání
Hlavní žadatel/příjemce: Centrum pro studium demokracie a kultury, o.p.s.
Řešitel: Filozofická fakulta Univerzity Hradec Králové
Spolupracující organizace:
Centrum pro studium demokracie a kultury, o.p.s.
Masarykova univerzita Ekonomicko-správní fakulta
Civipolis, o.p.s.

Název projektu: Společný postup filozofických fakult v oblasti zvyšování kvality a prestiže humanitních a společenských věd

Projekt reaguje na uměle vytvářený negativní obraz studentů a absolventů humanitních a společenských věd ve veřejném prostoru a snahu o stigmatizaci humanitního a společenskovědního vzdělávání jako neperspektivního vysokoškolského sektoru. 

Hledá společensky akceptovatelné řešení situace, kdy je cíleně podporována a finančně subvencována preference přírodovědného a technického vzdělávání, a to nejen ze strany státu, ale též samospráv. Potenciální absolvent humanitních a společenskovědních oborů (dále HaSVO) je tak a priori sociálně diskvalifikován označením za budoucího adepta úřadu práce či je degradována jeho kvalifikace. 

Za jeden z hlavních cílů si projekt klade podporu přímé interakce především mezi trhem práce (zaměstnavateli) a zainteresovanými vysokými školami za účelem zvýšení kvality vzdělávací činnosti, zejména v oblasti nastavení a optimalizace profesní přípravy budoucích absolventů humanitně zaměřených fakult. Současně projekt poskytuje prostředky k vytvoření efektivních nástrojů k posílení pozitivního vnímání HaSVO ve veřejném prostoru, a tím nepřímo ke zvýšení prestiže studia a kvality studentů a absolventů za pomoci příkladů dobré praxe. V této rovině projekt cílí na veřejnost, zaměstnavatele, střední školy, uchazeče i absolventy.

Koordinátor celého projektu

Mgr. Jan Prouza, Ph.D.

Univerzita Hradec Králové

Zúčastněné školy
Ostravská univerzita

Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem

 
Výstupy projektu:

 

Rozvoj a podpora multidisciplinárního vědecko-výzkumného týmu pro studium současné rodiny na UHK

(RODINA-UHK - CZ.1.7/2.3.00/20.0209)

Cílem projektu je rozšíření, rozvoj a podpora multidisciplinárního vědecko výzkumného týmu na UHK, který je zaměřen především na studium současné rodiny. Tento rozvoj bude podpořen přizváním zahraničního excelentního vědce, který má velké zkušenosti s mezinárodní spoluprací v oblasti výzkumu a vývoje (dále VaV), řízením týmů a publikační činností v zahraničí. Další podpora bude spočívat v navázání a prohloubení spolupráce se zahraničními i tuzemskými pracovišti v oblasti VaV. Součástí projektu budou jako dílčí aktivity též vzdělávání vědeckého týmu v problematice, která se přímo dotýká rozvoje specifických znalostí a dovedností členů vědeckého týmu v oblasti VaV. K podpoře vědecké činnosti a navázání mezinárodní a tuzemské spolupráce v oblasti VaV budou též sloužit stáže vědeckých pracovníků a studentů magisterského studia (kteří se podílejí na vědecké činnosti) UHK na spolupracujících pracovištích a nákup potřebného vybavení nutného k rozšíření a zintenzivnění vědecké činnosti.

Cílem projektu je rozšíření, rozvoj a podpora multidisciplinárního vědeckovýzkumného týmu na UHK, který je zaměřen především na studium současné rodiny. Primárně je projekt zaměřen na zvýšení dovedností a znalostí výzkumného týmu (rozšířeného o další členy) v oblasti vědeckovýzkumných kompetencí (výzkumné metody, jazykové znalosti, specializovaná školení, projektové řízení a projektové příležitosti). Tímto bude mimo jiné podpořen rozvoj mezinárodní vědeckovýzkumné spolupráce, který dále povede ke zvýšení kvality týmu v oblasti VaV a jeho excelenci v regionálním i evropském měřítku.

Název projektu: Společný postup filozofických fakult v oblasti zvyšování kvality a prestiže humanitních a společenských věd II

Projekt je pokračování partnerského projektu Filozofických fakult UHK, OU a UJEP z roku 2019, který reaguje na uměle vytvářený negativní obraz studentů a absolventů humanitních a společenských věd ve veřejném prostoru a snahu o stigmatizaci humanitního a společenskovědního vzdělávání jako neperspektivního vysokoškolského sektoru.

 Navazující projekt je založen na výsledcích zásadních šetření předchozího projektu v roce 2019, kterými byly:

Projekt se proto zejména soustředí na proces nastavení komunikace a vzájemné spolupráce s klíčovými partnery, zaměstnavateli a regionálními autoritami ve prospěch uplatnění absolventů na trhu práce. Humanitně orientované fakulty tak významně posílí svoji společenskou odpovědnost.

Pomocí efektivních nástrojů vzájemné komunikace (organizované diskusní panely, burzy práce atd.) se soustředí zejména na přímou interakci mezi trhem práce (zaměstnavateli) a zainteresovanými vysokými školami za účelem zvýšení kvality vzdělávací činnosti, zejména v oblasti nastavení a optimalizace profesní přípravy budoucích absolventů humanitně zaměřených fakult. Současně projekt poskytuje prostředky k vytvoření efektivních nástrojů k posílení pozitivního vnímání HaSVO ve veřejném prostoru (mediální kampaň), a tím nepřímo ke zvýšení prestiže studia a kvality studentů a absolventů za pomoci příkladů dobré praxe.

V této rovině projekt cílí na veřejnost, zaměstnavatele, střední školy, uchazeče i absolventy. 

Koordinátor celého projektu

Mgr. Jan Prouza, Ph.D.

Univerzita Hradec Králové

Zúčastněné školy
Ostravská univerzita

Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem